Drammen Venstre mener det er fullt mulig å opprettholde dagens havnedrift på et langt mindre område enn i dag. De frigjorte arealene bør ikke benyttes til å utvide havnedriften, men frigjøres til byutvikling, bolig og næring.
Oslo
I Oslo driver havna nå en høyere aktivitet enn for ti år siden på en femtedel av plassen Oslo havn hadde til disposisjon for ti år siden. Den samme utviklingen ser vi i en rekke andre byer rundt omkring i Norge og utlandet. Havna i Drammen driftes rett og slett for lite effektivt og på en alt for arealkrevende måte. Byens andre politikere er blinde for Drammens muligheter.
Hovedkontorer
Drammen Venstre vil gjøre noe med dette. Vi vil redusere eller holde havnedriften på dagens nivå og omdisponere arealene til bolig og næring. Drammen kan med sin nærhet til fjorden og elva og beliggenhet midt i det mest sentrale Østlandsområdet tiltrekke seg innbyggere, hovedkontorer og næringer fra hele Østlandsregionen. Dersom byen spiller kortene sine rett. Potensialet i Drammens sjøfront er for stort til at et gammelmodig havnestyre skal få bestemme alene.
Fjordbymodell
Drammen Venstre har avholdt et Fjordbyseminar og bestillt en planstudie og en fjordbymodell i samarbeid med GRIG arkitektselskap. Studien viser tydelig og klart at det er store muligheter i å åpne fjorden for almennheten samtidig som man beholder Drammen havn som en lokal havn.
Drammen Venstre er som en eneste politiske parti i Drammen garantisten for en gradvis omregulering av havna på Tangen, Holmen og Brakerøya til bolig og næring.
Ønsker du en miljøvennlig Drammen fjordby i samarbeid med Lier kommunes fjordbyplaner så må du stemme Venstre 12. September.