Vil forenkle momssystemet for småbedrifter

Stortinget har behandlet et forslag fra Venstre om å åpne for at bedrifter med mindre enn 2 millioner kroner i omsetning kan levere omsetningsoppgave én gang i året, i stedet for 6 ganger som i dag. – Vårt forslag vil være et skritt i retning av nettopp å minske de administrative kostnadene for småbedrifter, sier Venstres næringspolitiske talsperson Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

– Venstre har et sterkt engasjement for å få til forenkling og redusere rapporteringsplikt og skjemavelde for norsk næringsliv. Derfor har vi bare det siste året foreslått å tallfeste en samlet målsetting om å redusere næringslivets skjemavelde med 25 pst. Derfor har vi foreslått å opprette et eget regelråd etter suksessen i Sverige. Derfor har vi foreslått å gjøre det enklere og billigere å starte nye bedrifter. Og derfor har vi foreslått å heve omsetningsgrensene for å få rett til årlig oppgavetermin når det gjelder merverdiavgift, sier Borghild Tenden.

Venstre vil øke beløpsgrensen for levering av årlig momsoppgave.

Foto: Sesselja Bigseth

Forenklingstiltak får ikke flertall
Venstre vil ha to elementer på plass. Det første er en fornuftig økning av dagens omsetningsgrense, fra 1 mill. kr til 2 mill. kr. Dagens grense har stått stille siden ordningen ble innført for ti år siden, etter forslag fra Venstres Lars Sponheim og Leif Helge Kongshaug. Det andre er at det skal være en tilnærmet automatikk i at alle som har en omsetning under den fastsatte grensen, får rett til en årlig omsetningsoppgave.

Flertallet bestående av Ap, SV og Sp stemte mot Venstres forslag. – Som vanlig i slike saker viser flertallet i innstillingen til brevet fra statsråden — punktum — ingen argumentasjon utover det. Dette er ikke første gang, og er, for å si det forsiktig, ikke spesielt imponerende politisk arbeid, mener Borghild Tenden.

Tull om økt økonomisk kriminalitet
– Flertallet hevder at forslaget angivelig skulle føre til mer økonomisk kriminalitet. Dersom dette var en reell motforestilling, burde hele ordningen med årlig oppgavetermin avvikles. Vi burde i hvert fall ikke innført fritak for revisjonsplikt for de minste bedriftene. Dette er i beste fall et svært vikarierende argument, sier Tenden, og viser til at de bedriftene som har en omsetning på mellom 1 mill. kr og 2 mill. kr som regel er bedrifter som har eksistert en stund, men som sakte, men sikkert har opparbeidet seg en litt større omsetning.

– At disse plutselig skulle utgjøre en trussel som undergraver regjeringens arbeid mot økonomisk kriminalitet fordi de får rett til å levere én omsetningsoppgave i året istedenfor seks, er for meg en litt underlig argumentasjon, sa Tenden i debatten.

Sedler

Foto: Venstre

Momssystemet er administrativt dyrt
Rett før jul ble undersøkelsen «Paying Taxes 2010» lagt fram. I denne undersøkelsen fremgikk det at de administrative kostnadene for næringslivet knyttet til det norske skatte- og avgiftssystemet, relativt sett er små, med ett unntak: momssystemet. Blant annet viste undersøkelsen at innbetalingsfrekvens og skjemalengde var avgjørende faktorer når det gjaldt de administrative byrdene knyttet til håndtering og oppfølging av regelverket.

– Venstres forslag vil være et skritt i retning av nettopp å minske de administrative kostnadene også på dette området. Dessverre konstaterer jeg nok en gang at det er langt fra retorikk til reell politisk vilje, sier Borthild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**