Lav valgdeltagelse skader Laksevåg

Bergens Tidende hadde torsdag et oppslag om hvor få bystyrekandidater det er fra Laksevåg. Venstres Trond Wathne Tveiten er en av de få, men ser lav valgdeltagelse som en minst like stor utfordring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dokken sett fra Laksevåg

Foto: Venstre

– Jeg er enig med Høyres Norvald Visnes at det er synd at ikke flere Laksevågkandidater er bedre profilert, men det er folk på Laksevåg som selv må sette ned foten. Velgeraksjonen Visnes oppfordrer til vil fungere dårlig når så få stemmer, mener Tveiten.

Laksevåg er nemlig en bydel med svært dårlig valgoppslutning.

– Fem av åtte valgkretser på Laksevåg hadde en valgdeltagelse på 50-tallet ved forrige kommunevalg. Gjennomsnittet for hele Bergen er 62,6 prosent. Da kan du tenke deg hvor mye høyere deltagelsen må være i de andre bydelene for å dra opp gjennomsnittet, sier Venstrepolitikeren fra Laksevåg.

Trond Wathne Tveiten drar frem Håstein skole som et eksempel.

Trond Tveiten

Foto: Tallak Rundholt

– Håstein skole hadde en oppslutning på 50,5 prosent forrige gang. Når halvparten velger å la være å stemme er det ikke rart at Laksevåg blir overkjørt, sier Tveiten oppgitt.

Vil gjenopprette bydelsstyrene

Venstre har som uttalt mål å komme i byråd til høsten. Da vil de ta opp igjen bydelsstyresaken.

– Som tidligere bydelsstyrerepresentant ser jeg at mange i Høyre er skuffet over nedleggelsen. Hvis Venstre kommer i byråd tror jeg ikke det blir vanskelig å overtale Høyre til å se på saken på nytt. Men det viktigste tiltaket for at Laksevåg skal bli hørt er å få opp valgdeltagelsen, avslutter Tveiten.

Les om saken i BT fredag 20 mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**