KVU-verkstedene for Vestfoldbanen i Larvik 4. og 5. april, for Østfoldbanen på Ski 7. og 8. arpil og for Dovrebanen 27. og 28. april på Hamar samlet et bredt spekter av interessenter; brukere som Mjøsen Pendlerforening, organisasjoner, fylker og kommuner på administrativt og politisk nivå.
Deltakerne viste stort engasjement, og vi takker hjertelig for innsatsen!
Utkast til rapporter foreligger fra de tre KVU-verkstedene Vestfold Østfold Dovrebanen . Verksteddeltakerne bes om å kommentere eventuelle feil i rapportene innen en uke, deretter legger vi ut de endelige versjonene.
Vedr. kollektivtilbud
– Øst/vest-aksen buss/tog (utnytte muligheten til å kjøre flere tog på Gjøvikbanen), bruke Gjøvikbanen med korrespondanse mot buss til Moelv, bussforbindelse Gjøvik Moelv, korrespondere med tog, Tog/båt Gjøvik Hamar
– Lokaltogpendel Elverum Lillehammer, Lokaltog/pendel Elverum Hamar Moelv, Pendlertog internt i regionen, Variere ekspress- og lokaltog
– Forlenge lokaltoget Kongsberg Eidsvoll til Minnesund, korrespondanse med ekspressbuss Gjøvik Kapp Minnesund
– Bedre buss/tog-koordinering, buss må korrespondere med togavgang/ankomst, bedre lokalt matetilbud, Smidige reiser kapasitet, flere matebusser
– Gjenåpne strekningen Dal Eidsvoll, Hovedbanen Dal Eidsvoll kan brukes til persontrafikk
– Seint kveldstog Lillehammer Hamar, bruke stive rutetider
– Bedre intern busstransport rundt Mjøsa
– Ekspressbuss Oslo Lillehammer, Buss som supplement
– Hurtigbåt Gjøvik Eidsvoll
Innspillene fra verkstedene inkluderes i videre arbeid. Før sommerferien skal prosjektet foreslå et begrenset antall konsepter til grundigere analyse for Jernbaneverkets ledelse og Samferdselsdepartementet.
Ved årsskiftet sendes konsekvensutredningene både til Samferdselsdepartementet og på høring. Innen den tid skal det produseres rapporter på ulike tema (behov, mål og krav) for hver av banestrekningene.
Prosjektet ønsker en åpen prosess, og delrapportene vil bli lagt ut etter hvert som de produseres.