Full damp for Dovrebanen

KVU-verkstedene for Dovrebanen på Hamar samlet et bredt spekter av interessenter; brukere, organisasjoner, fylker og kommuner på administrativt og politisk nivå

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

KVU verksted Dovrebanen

Foto: JBV

KVU-verkstedene for Vestfoldbanen i Larvik 4. og 5. april, for Østfoldbanen på Ski 7. og 8. arpil og for Dovrebanen 27. og 28. april på Hamar samlet et bredt spekter av interessenter; brukere som Mjøsen Pendlerforening, organisasjoner, fylker og kommuner på administrativt og politisk nivå.
Deltakerne viste stort engasjement, og vi takker hjertelig for innsatsen!
Utkast til rapporter foreligger fra de tre KVU-verkstedene Vestfold Østfold Dovrebanen . Verksteddeltakerne bes om å kommentere eventuelle feil i rapportene innen en uke, deretter legger vi ut de endelige versjonene.
Vedr. kollektivtilbud
– Øst/vest-aksen — buss/tog (utnytte muligheten til å kjøre flere tog på Gjøvikbanen), bruke Gjøvikbanen med korrespondanse mot buss til Moelv, bussforbindelse Gjøvik — Moelv, korrespondere med tog, Tog/båt Gjøvik — Hamar
– Lokaltogpendel Elverum — Lillehammer, Lokaltog/pendel Elverum — Hamar — Moelv, Pendlertog internt i regionen, Variere ekspress- og lokaltog
– Forlenge lokaltoget Kongsberg — Eidsvoll til Minnesund, korrespondanse med ekspressbuss Gjøvik — Kapp — Minnesund
– Bedre buss/tog-koordinering, buss må korrespondere med togavgang/ankomst, bedre lokalt matetilbud, Smidige reiser — kapasitet, flere matebusser
– Gjenåpne strekningen Dal — Eidsvoll, Hovedbanen Dal — Eidsvoll kan brukes til persontrafikk
– Seint kveldstog Lillehammer — Hamar, bruke stive rutetider
– Bedre intern busstransport rundt Mjøsa
– Ekspressbuss Oslo — Lillehammer, Buss som supplement
– Hurtigbåt Gjøvik — Eidsvoll
Innspillene fra verkstedene inkluderes i videre arbeid. Før sommerferien skal prosjektet foreslå et begrenset antall konsepter til grundigere analyse for Jernbaneverkets ledelse og Samferdselsdepartementet.
Ved årsskiftet sendes konsekvensutredningene både til Samferdselsdepartementet og på høring. Innen den tid skal det produseres rapporter på ulike tema (behov, mål og krav) for hver av banestrekningene.
Prosjektet ønsker en åpen prosess, og delrapportene vil bli lagt ut etter hvert som de produseres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**