Knut Swane med kunstprosjekt i Risør

Risør kommunes Utsmykningskomité vedtok i dagens møte å takke ja til en henvendelsen fra Knut Swane om å dekorere/male benker i Risør sentrum som ledd i et kunstprosjekt. Vi ser positivt på henvendelsen og ønsker i første omgang å teste ut kunstprosjektet på et par benker ved banken, et par ytterst på Solsiden og benken oppe ved Risørflekken sier leder i Utsmykningskomiteen Jan Einar Henriksen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi må få på plass et stor nasjonal eller nordisk kunstprosjekt i Risør mener leder i Risør kommunes utsmykningskomité

Foto: Jan Einar Henriksen

Jeg har allerede snakket med Knut Swane på telefon og han gleder seg til kunstprosjektet, som vi regner med blir gjennomført i slutten av juni/begynnelsen av juli og da kan både besøkende å fastboende ta i bruk kunstprosjektet, som forhåpendligvis vil skape noe diskusjon sier Henriksen.

Samtidig trenger også Risør et nasjonalt eller nordisk kunstprosjekt for å befeste sin posisjon som kunst og kulturby. Derfor fremmet jeg i dagens møte i Utsmykningskomiteen forslag om at det bør etableres en kunstutstilling langs strandpromenaden fra Holmen til Fisvika på lik linje med de store utstillingene i bl.a. Århus og Stavanger. Den positive responsen fra Utsmykningskomiteen gjør at vi nå jobber videre med saken og ser på mulighetene til å etablere et skulpturprosjekt i Risør som kan realiseres i løpet av 2012-13.

Hvor dette ender vet jeg ikke, men det hadde jo vært utrolig spennende om vi virkelig kunne sette Risør på kartet med en nasjonal eller nordisk skulpturpark i nær fremtid avslutter en entusiastisk leder av Risør kommunes Utsmykningskomité Jan Einar Henriksen, som håper på bred politisk enighet når saken fremmes i det politiske miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**