Bergenserne må få bedre tilgang til perlen Vågen!

Den siste tidens debatter om operahus, uteservering, promenader på Zachen og nå regjeringens millionforsøk på å redde Bryggen gjør det klart: Bergens største byutviklingsutfordringer ligger i Vågen. Men hvem har evner til å gjøre det som trengs for å sikre innbyggerne tilgang til byens største historiske skatt?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Etter å ha holdt seg kledelig i bakgrunnen under mastestriden i Hardanger og gasskraftstriden på Mongstad, kunne miljøvernministeren komme til Hordaland og Bergen og love 45 millioner til stabilisering av Bryggen. Dette er sårt tiltrengte midler. Bryggen er ikke bare på UNESCOs verdensarvliste og en av våre fremste turistattraksjoner, men også et kulthistorisk skattkammer som er selve utgangspunktet for Bergen. Det var her byens første rådhus lå, det var her Bjørgvin gikk fra å være en dal på Vestlandet til Norges hovedstad og viktigste havn.

Når man skal ivareta Bryggen er det én ting som er viktigere enn noe annet. Hver dag kjører 11000 biler over dette historiske stedet. Dette er fullstendig uholdbart. Det er på tide å legge trafikken i tunnel og føre biler fra sentrum til Åsane under bakken. Det er på tide at regjeringen prioriterer bygging av Skansentunnelen.

Glemt av byplanleggerne
Mens Vågen i flere hundre år var Bergen alene, skjedde det en utvikling på 1800-tallet som førte sentrum bort fra Bryggen og til området ved Torgallmenningen og Lille Lungegårdsvann. Christiesgate og Olav Kyrres gate ble de nye hovedgatene og Bryggen ble litt glemt av byplanleggere som var mest opptatt av å sikre nok boligareal for den enorme befolkningsveksten. Det merker vi konsekvensene av i dag. Til tross for Bergens historiske og geografiske tilhørighet ved sjøen er tilgangen på vann forsvinnende liten.

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Dessverre gjør ikke byrådet særlig for å forbedre dette. Senest fredag nektet de Ricks Gruppen å bygge en promenade mellom Zachariasbryggen og Shetlands-Larsens brygge. Dette ville åpne området opp for både turister og bergensere, og skape en sjarmerende liten trasé med utsikt over hele Vågen. Likevel sier byrådet nei på grunn av hensynet til kulturarven og den såkalte "Hopen". Venstre vil også bevare Hopen, men burde ikke byrådet heller hjulpet med å finne en alternativ løsning?

Tilgangen på natur- og friluftsområder er viktig for bergenserne — og for Venstre. Sentrum skal ha frisk luft, flere grønne områder og god tilgang til sjøen. Det er på tide å gjøre Vågen mer tilgjengelig for befolkningen og få trafikk bort fra Bryggen.

Julie Andersland
Førstekandidat for Venstre

Innlegget sto på trykk i BA torsdag 19. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**