Tidlig innsats for å hjelpe elevene i barneskolen må til for å redusere frafallet i videregående

Det er en tendens til at vi tenker at alle må få lov å være like, og derfor er vi redde for å stigmatisere ved å sette inn ekstra ressurser tidlig i grunnskolen. Dette er helt feil tenkning, hjelp må komme tidlig slik at vi slipper å øke spesialundervisningen oppover i klassene. Det brukes i dag store ressurser på spesialundervisning på ungdomsskolen, men da er det for seint, mener Therese Eidsaune ved Fosen videregående skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fylkesleder Anne Jorid Gullbrekken besøker Fosen videregående skole

Ledelsen ved Fosen videregående skole ønsker mer samarbeid og utveksling av både lærere og elever mellom grunnskolen og videregående. Det kan være elever fra grunnskolen som tar fag ved videregående, det kan være pedagogisk samarbeid, erfaringsutveksling og hospitering av lærere.
-Dette vil helt klart bidra til en skole som blir bedre for elevene. Ungdomsskolelærere får en bedre forståelse av hva som forventes av elevene på videregående skole, og kan bedre legge til rette for de slik at de er bedre rusta til å møte utfordringene på et høyere nivå. Lærere på videregående skole vil få mer kunnskap om elevene før de begynner på skolen, både om de pedagogiske metodene som brukes og elevenes ståsted. Et samarbeid kan også helt klart være et stort fortrinn i pedagogisk utviklingsarbeid, mener assisterende rektor ved skolen.
Fylkesleder og 3. kandidat på lista til fylkestinget, Anne Jorid Gullbrekken, besøkte mandag den 9. mai Fosen videregående skole i Bjugn. Der møtte hun assisterende rektor Arve Kjøstvedt og Therese Eidsaune, fagleder for yrkesforberedende utdanningsprogram.
Venstre vil gjerne bidra til et bedre samarbeid mellom grunnskole og videregående nivå. Dette er også lettere å få til ute i distriktene der det er større nærhet mellom ungdomsskolene og de videregående skolene, mente Anne Jorid Gullbrekken.
Venstre gjennomfører i disse dager en kampanje der vi besøker kunnskapsinstitusjoner over hele landet. Målsettingen er å få større innsikt i hverdagen til de som jobber innenfor kunnskapsinstitusjoner i Norge, og få innspill til hvilken politikk som bidrar til å bygge kunnskapssamfunnet for fremtiden, både lokalt og nasjonalt.
Fosen videregående skole er en ny og flott skole, og både de som jobber der og elevene er veldig godt fornøyd med skolen. Det er 420 elever ved skolen, som er den største på Fosen. De har 80 lærere med en gjennomsnittsalder på 50 år, og det vil bli en stor utskifting av lærerstaben de nærmeste årene. Hittil har det gått bra å rekruttere nye lærere, men ledelsen ser noen utfordringer her med fagfolk som tjener godt i det private næringslivet. De ønsker seg de beste fagfolkene inn i skolen for å utdanne nye , og da er konkurransen stor.
Tidlig innsats for å hjelpe elevene i barneskolen, var signalet vår politiker fikk på spørsmålet om hva som må gjøres for å redusere frafallet i skolen.
Det er en tendens til at vi tenker at alle må få lov å være like, og derfor er vi redde for å stigmatisere ved å sette inn ekstra ressurser tidlig i grunnskolen. Dette er helt feil tenkning, hjelp må komme tidlig slik at vi slipper å øke spesialundervisningen oppover i klassene. Det brukes i dag store ressurser på spesialundervisning på ungdomsskolen, men da er det for seint, mener Therese Eidsaune.
Mange elever som går yrkesfag får ikke lærlingeplass, og det blir et for stort frafall her. Skolen er for "snill" med en del elever, skolen godtar for eksempel at elevene kommer for seint til undervisningen. De får dårlige vaner, og næringslivet vil ikke ta imot de. Det må bli minst like mye fokus på pliktene som elevene har som på rettighetene, mente ledelsen ved skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**