Venstre ser det store i det små

Venstres 1. kandidat til kommunevalget 2011, Lill Sandvik Solvi, har skrevet en kronikk som handler om å være opptatt av hva det er som gjør livet godt for folk. Her kan du lese en forkortet utgave av kronikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre — ser det store i det små.

Venstre er mer opptatt av hva som gjør livet godt for folk, enn å nedkjempe andre. Vi står ikke i den tradisjonelle og oppkonstruerte striden mellom arbeid og kapital. For oss er det klinkende klart at vi trenger både arbeid og kapital. For oss er det likeledes selvsagt at vi må la initiativlystne få investere og skape, samtidig som vi jobber for at velferden til nordmenn og namsosinger blir sikret. Den siste finanskrisen bekrefter at markedet alene ikke er pålitelig som mekanisme til å styre utviklingen. På samme måte forteller økningen av barn og unge som faller ut av skolen og senere ut av arbeidslivet, at strukturalistiske likehetsprinsipper i skolen skaper tapere.

Mennesket først
Jeg tror fornyelse og urbanitet er mer enn viktig for det moderne mennesket. Også for oss som bor i provinser som Namdalen. Når jeg jobber for bedre fylkesvei, byens forskjønnelse, gode vilkår for næringslivet, idrettshall på Bangsund og Rock City, er det fordi dette øker verdien av å bo i Namsos. Namdalsprosjektet står for meg som ett godt eksempel på namdalsk evne til å ta skjea i egen hand når andre neglisjerer oss. Vi har mange småsamfunn som står i samme situasjon rundt oss. Det engasjementet og innsatsen som ildsjeler på Bangsund har vist både i forhold til fotball, skole og nå idrettshall, er uttrykk for den skaperkraften som er selve livsnerven i utviklingen av distriktene. Det stiller krav til gode og offensive politikere. Noen leder etter størrelse/flertall, noen tenker økonomi/bunnlinje, noen tenker likhet/rettferdighet. Venstre setter mennesket først.

Barn fødes der foreldrene bor
Jeg liker å si at i Venstre er vi opptatt av å se det store i det små. Å ha fødeavdeling ved Sykehuset Namsos er et veldig godt eksempel på å se det store i det små. Jeg blir like sint hver gang jeg hører at fødeavdelingen i Namsos vurderes nedlagt. Den som foreslår nedleggelse av fødeavdelinger, mangler noe av det som er viktig for Venstre: at noen verdier er uomtvistelige. Selv de fattigste samfunn samler seg om sine kvinner når de skal føde. — Har vi valgt de rette lederne når de gjør slikt?

Bærekraft og lønnsomhet
Venstre er opptatt av å legge til rette for og kunne høste av skapergleden, som noen mennesker har mer av enn andre. Det innebærer at vi må ha politikere som tror at arbeid og bedriftenes vekst er en kvalitet for folk og byen. Det innebærer at disse politikerne må evne og se det eksepsjonelle i alt arbeid og kunne styre ut fra andre regnskapsmål enn de økonomisk profitable. Resultatregnskap kan også utformes som miljøregnskap. I et slikt blir arbeid, vekst og miljøgevinster, samt FOU på miljøprodukter, med i resultatbeskrivelsen. Det betyr ikke at vi forlater prinsippet om å drive lønnsomt. Det betyr at vi utvider vår forståelse til også å inkludere miljøgevinstene.

Lill Sandvik Solvi
1.kandidat til kommunevalget 2011