Fremtidig helsetilbud

Habilitering og rehabilitering er tema i kronikk i Tidens Krav 12.mai skrevet av vår ordførerkandidat Ragnhild Helseth. Den berører kommunens muligheter og utfordringer med Samhandlingsreformen. Kronikken viser til vedtak som Venstre har fått gjennom i Bystyret i perioden som gjelder helse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

-Vi vet at etterspørselen vil bli særlig stor fra den eldre del av befolkningen. Samtidig må det

Ragnhild Helseth april 2011

Foto: RH

holdes sterkt fokus på tjenestene til alle funksjonshemmede, hvor spekteret er stort både i alder og behov, skriver Helseth.

Kronikken kan leses her:

FREMTIDIG HELSETILBUD

Bystyret vedtok 3.mai å videreføre arbeidet med Plan for habilitering og rehabilitering. Venstre er svært glad for dette vedtaket. Saken kom opp på bakgrunn av at Venstre fikk bystyret sin tilslutning til tre nye punkter i Pleie- og omsorgsplana da plana ble vedtatt i 2009.

Venstre fikk også enstemmig vedtatt sine tilleggsforslag da sak om Tempoveien 23 — sykehjem, var oppe til behandling i juni 2010.

Bystyret vedtok da Venstre sine tillegg om at det skal settes av areal til aktivitetssenter og rehabilitering, og at kultur og helse blir ramme for en utredning om samhandling og eventuelt samlokalisering mellom aktuelle lag og organisasjoner og rehabiliteringstjenesten.

Venstre anser arbeidet med gode tjenester innen habilitering og rehabilitering som en av hovedoppgavene i kommunens helsetilbud fremover, sammen med gode omsorgstjenester.
Dette gjelder tjenester til innbyggerne våre i alle aldersgrupper. Vi vet at etterspørselen vil bli særlig stor fra den eldre del av befolkningen. Samtidig må det holdes sterkt fokus på tjenestene til alle funksjonshemmede, hvor spekteret er bredt både i alder og behov.

Rehabilitering vil omfatte så vel somatiske som psykiske årsaker til funksjonsnedsettelse, og rusproblematikk. Det vil være for mennesker med varig funksjonsnedsettelse, og rehabilitering der funksjon forventes gjenvunnet etter for eksempel ortopedisk behandling som en hofteoperasjon.

Samhandlingsreformen er kommet som resultat av at behovet for helsetjenester i befolkningen er endret, og med det nye krav til behandling og tjenester. Dette gir nye utfordringer til faglig kompetanse både i spesialisthelsetjenesten og i kommunene.

Habilitering- og rehabiliteringsfaget er sektorovergripende. Tjenester vil derfor berøre problemstillinger som er av organisatorisk karakter. Og vi må forvente at også faggruppers oppgaver kan bli videreutviklet i tråd med de helsetjenester som skal ytes.

Det skjer for tiden store endringer innenfor helsevesenet både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten. Stikkord er IKT og velferdsteknologi, og endring i sykehusstruktur.

Vi må være målrettet i planlegging, ta vare på gode erfaringer og være åpne for nye løsninger. En videreutvikling av de tilbud vi har i Kristiansund i dag sammen med nye strukturer som tegner seg for kommunehelsetjenesten, vil gi gode tilbud til innbyggerne, og nye, interessante jobbmuligheter for helsearbeidere. En undersøkelse som KS har fått utført av Telemarkforskning, viser at satsing på kompetanse blant helsearbeidere gir best effektivitet og kvalitet. Resultater fra forsøksordning i Danmark med den såkalte Fredericiamodellen, har vist at satsing på hjemmerehabilitering med tidlig innsats fra fysioterapi og ergoterapi parallelt med pleie- og omsorgstjenester, gir gode resultater.

Plan for habilitering og rehabilitering vil gi føringer for endringer i dagens Pleie- og omsorgsplan når den skal rulleres. Til sammen vil dette kunne bli en kommunedelplan som kommer i møte de utfordringer som Samhandlingsreformen vil sette til oss som kommune de kommende årene.

Helsevesenets utfordringer innen forebyggende helsearbeid, habilitering og rehabilitering er store, og har vært det i lengre tid allerede. Plan for habilitering og rehabilitering blir et viktig middel i dette arbeidet for å videreutvikle helsetilbudet i Kristiansund på en måte som møter fremtidens behov. Venstre vil være en pådriver i dette arbeidet også i neste periode.

Ragnhild Helseth
Ordførerkandidat (V)