Venstre alene om å få fart på ny Vestfoldbane

Da Stortinget forrige uke behandlet Venstres forslag om en raskere jernbaneutbygging på Østlandet, var det mange lovord å høre om forslaget til prosjektorganisering og finansiering. Men da det kom til avstemming var det lite støtte til de tre punktene i Venstres forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tønsberg jernbanestasjon

Foto: Kåre Pettersen

Venstre foreslo blant annet å benytte statlige reguleringsplaner på hele traseen for på den måten effektivisere planleggingsperioden.

I et intervju med Aftenposten 18. april i år uttalte Jens Stoltenberg at det var et dilemma at planprosessene tar så lang tid, og sa videre at det var en sak han var åpen for å se på og gjøre noe med.

Når regjeringen nå hadde muligheten til å påvirke denne prosessen, valgte de mandag denne uka i stedet å stemme saken ned.

I Jernbaneverkets (JBV) mulighetsstudie fra januar i år, skriver JBV at det i fremdriftsplanen er beregnet en total tid disponert til kommunedelplaner for Vestfoldbanen på hele 8,5 år. JBV har beregnet at det vil være behov for 14 kommunedelplaner for å gjennomføre utbyggingen av Vestfoldbanen.

 Jernbaneverkets mulighetsstudie

Jernbaneverkets mulighetsstudie

Men det er ikke bare kommunedelplaner som skal på plass, men også reguleringsplaner. JBV har tatt utgangspunkt i minst to reguleringsplaner pr kommunedelplan. I så fall gir dette totalt ca 28 reguleringsplaner.

Normal varighet pr reguleringsplan er antatt å være 18 måneder fra oppstart planlegging til vedtak i kommunen. I fremdriftsplanen til JBV er total beregnet tid disponert til reguleringsplaner for Vestfoldbanen 7,5 år.

Venstre peker på at plan- og bygningsloven § 6-4 har bestemmelser knyttet til bruk av statlig reguleringsplan. Planene må uansett bli gjennomført med de krav til medvirkning som plan- og bygningsloven krever. Fordelen er at det ikke er nødvendig med eget vedtak i samtlige kommuner.

Venstre mener kommunenes syn når det gjelder bruk av arealer vil måtte veies opp mot de nasjonale/regionale interesser som er grunnlaget for bruk av statlig plan.

Som om selve planprosessen tar svært lang tid ved bruk av det tradisjonelle planverket, er også JBV bekymret for at personressurser til kommunal planlegging kan bli en kritisk faktor.

Det hjelper lite å snakke varmt om en rask jernbaneutbygging, når det politiske flertallet på Stortinget ikke er i stand til å treffe beslutninger som kan få en fortgang på planleggingen og byggingen av en ny Vestfoldbane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**