Røyken Venstre mister kandidat fra valglisten grunnet rot i lovverket

Grunnet en uoverensstemmelse mellom utlendingsloven og valgloven får ikke Venstres Daniela Torsvik stille til valg i høstens kommunestyrevalg. — Trist, urettferdig og overraskende, kommenterer leder i Røyken og Buskerud Venstre, Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lokallagsleder Rebekka Borsch og Daniela Torsvik under en aksjon mot plastposer.

Foto: harald torsvik

Røyken Venstres vara-representant til kommunestyre Daniela Torsvik, som for tiden møter fast i kommunestyret, er valgt på partiets fjerdeplass på valglisten til høstens kommunevalg. Torsvik har i flere år engasjert seg i lokalpolitikken og hadde sett fram til å fortsette sitt arbeid for innbyggerne i Røyken i kommende valgperiode. Dette blir det dessverre ikke noe av. På grunn av et utenlandsopphold som Daniela Torsvik tok sammen med ektemann og familien for to år siden, får hun ikke lov til å stille til gjenvalg.

Valgloven vs utlendingsloven
Begrunnelsen for at lokalpolitikeren som har vært i Norge i 14 år mister plassen på valglisten og til og med stemmeretten, finnes i en paragraf i valgloven vedrørende utlendinger. Denne gjelder til tross for at Daniela Torsvik, som kommer fra Tyskland, har permanent oppholdstillatelse (bosettingstillatelse) i Norge og har vært her store deler av sitt voksenliv.

Ifølge utlendingsloven kan en person med bosettingstillatelse reise lovlig ut av Norge i inntil to år. Dette gjør det blant annet mulig for forskere å ta oppdrag utenfor norsk grense, eller at familier som familie Torsvik får mulighet til å oppholde seg en periode i landet der man også har røtter og tilhørighet. De færreste er imidlertid klar over at valgloven ikke er i samsvar med utlendingsloven. Siden Daniela Torsvik meldte flytting ut av kommunen i ett år, blir hun ifølge valgloven nå behandlet som om hun nettopp har ankommet Norge — selv om hun eier hus i Slemmestad, har fast jobb som lærer, norske barn og norsk mann.

Rammer engasjerte folk
"Er du politisk aktiv og har utenlandsk pass, kan du i praksis ikke reise ut av Norge uten å miste opparbeidede rettigheter og begynne på scratch. Dette er trist og urettferdig, men vi får ikke gjort noe med det, sier Rebekka Borsch, leder for Røyken Venstre, og legger til: "Vi skulle mer enn gjerne hatt Daniela på valglisten vår. Saken kom overraskende både på henne, på lokallaget og på valgstyret."

Rebekka Borsch etterlyser at myndighetene ser på saken. "Valgloven er ikke i samsvar med utlendingsloven, og det bør Stortinget gjøre noe med. Det finnes hundretusener av utlendinger med permanent oppholdstillatelse i Norge. En rekke av disse er samfunnsengasjerte mennesker som gjør en innsats i lokalpolitikken. Det verste er at så godt som ingen vet om denne fella, og det er heller ikke noe UDI, kommunen eller folkeregisteret informerer utlendinger om."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**