Hele Schioldborggården burde bevares

Denne gården med sin særegne bakgård har nasjonal og regional kulturhistorisk verdi, sier leder av byutviklingskomiteen Ola Elvestuen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

Venstre ønsker at Øvre Vollgate 9 (Schioldborggården) med bakgård, bevares. Det er få ivaretatte gjenværende gårdsanlegg i Kvadraturen fra slutten av 1800-tallet, denne gården har høy nasjonal og regional kulturhistorisk verdi. Det er riksantikvaren og byantikvaren helt klare på. Det er synd at bystyrets flertall i denne saken A, H, F og KrF ikke anerkjenner det, sier Elvestuen.

Gården er tegnet av arkitekt Wilhelm Bredesen, er fra 1892 og er en del av Oslos enhetlige murgårdsbebyggelse. Det er et helhetlig velholdt anlegg bestående av en murgård mot gaten i tre etasjer med bakfløyer som omslutter et indre gårdsrom. Bygningen har hatt både bolig- og nærings/handelsfunksjon som såpe- og parfymefabrikk.

Saken skal til uttalelse hos miljøverndepartementet, som har myndighet til å stoppe endringen dersom de er enige med Venstre og SV om at bygget med bakgård har regional og kulturhistorisk verdi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**