Fritt brukervalg, også i BPA

Mange av brukerne kaller ordningen et frigjøringsverktøy, og det sier mye. En god ordning skal nå bli bedre sier Toril Berge, som er Venstres representant i Helse og sosialkomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

Bystyret vedtok i dagens møte å innføre fritt brukervalg i BPA-ordningen.
BPA er en ordning som gir mennesker mer styring over eget liv, og endringer som gir større frihet i ordningen, er et gode slik Venstre ser det.

BPA står for "Brukerstyrt personlig assistent" og er en ordning der mennesker som trenger assistanse i hverdagen selv kan få organisere dagen, ansette sine assistenter og være arbeidsleder. Den kan organiseres enten ved at kommunen selv gjør det, ved at brukerne gjør det, eller at tjenesten kjøpes. Dette har vært praktisert i ulike former i bydelene. Brukerne har imidlertid ønsket å få større valgfrihet og forutsigbarhet, og dagens vedtak gir det.

Det har vært viktig for Venstre å sikre at denne ordningen fungerer best mulig, og vi er derfor glade for at vi får på plass en reell mulighet til å velge hvem som skal utføre tjenesten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**