– Politikerne svikter!

Venstres Pål Antonsen var ikke nådig med sine kolleger i kulturkomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Arbeiderpartiet ønsker å bygge et samlokalisert bibliotek/kulturhus på torget. De har selv konstatert med at dagens BUL-tomt er for liten, og ønsker å bygge seg inn i Storbyen.

Pål Antonsen

Foto: Jarl M. Andersen

– For det første vil det ødelegge den åpne passasjen fra Stadion til Østre Bydel, for det andre så har jeg undersøkt med Storbyen, og dette er de ikke interessert i, sier Antonsen. Ap minner om X-files, du tror det ikke før du får se det, fortsetter han.

Selv Sarpsborg Kulturråd mener Aps planer er ulne.
– Vi tar ikke akkurat bølgen, sier leder Ingvar Høstbjør.

Venstre ønsker også å ta i bruk BUL-tomten. Til å bygge et bibliotek. Nå som det viser seg å bli slike store problemer med å få det samlokalisert, er vi villig til å se på løsninger for å få fortgang i prosessen. Pål Antonsen lanserte nye planer som innebar bygging av bibliotek på torget, og et kulturhus plassert på dagens parkeringsplass ved gamle Pizza No 3. Denne tomten er eid av kommunen og vil ikke medføre store ekstrakostnader. Dessuten har Antonsen tatt kontakt med byggerne av Vitensenteret på Grålum og det nye kulturhuset i Voss. Begge har hatt en byggekostnad på mellom 20.000 – 22.000 kr per kvm. – det vil da bli fullt mulig å få begge byggene til rundt 300 millioner – og ikke 400 millioner, slik Rådmannen foreslår, sier Antonsen.

Det mest skuffende er ikke at Venstres forslag ikke gikk gjennom, men at politikerne i kommunen viser manglende evne til å samarbeide. – Vi er nødt til å jobbe sammen for å få til de beste løsningene for Sarpsborg, avslutter Antonsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**