Fra politisk hold er det et unisont ønske om å øke andelen av antall bussreisende i Fredrikstad,sammen med økning av syklister og gående. Det er i diverse planer lagt inn store visjoner om å oppnå akkurat det, alt skjøvet ut til en gang i fremtiden.
Fredrikstad Venstre ser ikke hvorfor alt skal settes på" vent" til en gang i fremtiden når vi allerede i dag kan sette inn lokale tiltak. Vi vil begynne med å påpeke det faktum at Østfold kollektivtrafikk bevisst har redusert busstilbudet i øvrige deler av Fredrikstad kommune for å styrke Glommaringen.
Vi mener det er feil strategi å redusere busstilbudet i tettbefolkede Fredrikstad, når det overordnede mål er å øke antall bussreisende. Rett strategi må være å øke tilbudet så mye at bussreisende ikke må bruke mellom en og to timer hver vei på en strekning hvor man med bil kommer frem på et kvarter.
Venstre vil videre peke på at Glomma nedenfor Sarpsfossen i tidligere tider var en viktig kollektivåre som ble lagt død. Senere års utvikling, med stor bolig- og næringsutvikling langs Glommas bredder tilsier at Glomma igjen bør være en del av kollektivtilbudet i regionen; gjerne kalt "Glommabussen".
Internt i Fredrikstad har Venstre prinsipielt alltid ment at kryssning av elva bør være en del av byens gang- og sykkelveisystem. I prinsipp gratis for brukerne, men hvor vi kan være med på en egenbetaling som tilsvarer en bussbillet på samme strekning. Herav følger at det bør være et felles betalingskort for buss og ferge.
Venstre vil videre bemerke at ny Kråkerøybro må medføre endringer (styrking) av busstilbudet i og rundt Fredrikstad sentrum fra første dag.
Vi mener at alt som er nevnt ovenfor kan og bør gjennomføres i forkant av "bypakka", og ser at effekten kan medføre betydelige reduksjoner av investeringer som følge av at Fredrikstad og Østfold kollektivtrafikk allerede har oppfylt sin del av kollektivsatsningen.
Venstre vil dog bemerke at det viktigste å løse i "bypakka" vil være å få til en ringvei utenom Fredrikstad sentrum, bestående av en indre"markalinje" fra Fjeldberg/Mosseveien i tunnel fram til Rovsøyveien, med av og påkjøring i Veumveien. Deretter ny bro over Glomma fra Råbekken til Østsiden av Glomma.
Med utgangspunkt i ovenstående fremstilling vil undertegnede fremme følgende forslag for bystyret:
Rådmannen bes gå i dialog med Østfold kollektivtrafikk med sikte på å styrke kollektivtrafikken i Fredrikstad, herunder.
Å øke det generelle busstilbudet med 15 min. avganger på nye prioriterte strekninger (ut over Glommaringen)
Utvikle fergedrift på Glomma som integrert del av kollektivtrafikken.
Felles betalingskort for buss/ferge i Fredrikstad..
Nytt busstilbud i Fredrikstad som følge av ny Kråkerøybro.
Ulf Trenum
Gruppeleder og 1. kandidat Fredrikstad Venstre