Venstre vil ha mest mulig grønt på Boganes

-Den gjeldende arealdisponeringen på Boganes må opprettholdes, sier Helge Solum Larsen, nestleder i kommunalstyret for byutvikling. Han reagerte med undring da planforslaget ble lagt fram med mye mindre friområder enn forespilet i overordnede planer og fikk støtte i kommunalstyret for å få flere avklaringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Det har vært vedtatt at områdene her skal være friområde siden 1960- tallet.
Spørsmålene Venstre begrunnet tilbakesendingen med var:
•Hvorfor reguleres områder avsatt til boliger og friområder i strid med allerede vedtatte planer og forslag til ny kommuneplan?
•Hvorfor er det forskjellig vurderinger av hvilke bygninger i vist friområde som får stå og hvilke som skal rives?

I tillegg ber Helge Solum Larsen (V) og resten av kommunalstyret om at føre-var-prinsippet ikke brytes, med hensyn til vern av biologisk mangfold.

— Vi trenger gode friområder i et bybanenært Jåttåvågen-område hvor det skal skje en intens boligbygging. Hvis vi ikke får gode nok svar, må vi stå fast på allerede vedtatte og overordnede planer. Dermed må flere av eiendommene som er vist som boliger, bli friområder, sier han til Rogalands Avis.

Les saken hele saken i Rogalands Avis her >>

Saken kommer til ny behandling på torsdag. Venstre byutviklingsfrasjon vurderer nå administrasjonens svar. Se innstillingen her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**