Tre grep for en bedre Fredrikstad-skole

Følgende innlegg sto på trykk i Fredriksstad Blad tirsdag 3. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Christiane Skahjem

Fredrikstad-skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Fredrikstad Venstre vil ha en god offentlig skole som gir alle like muligheter til kunnskap, til å ta i bruk sitt potensial og til å bidra i samfunnet uavhengig av bakgrunn.

Statistikk viser at en stor andel av Fredrikstads innbyggere har dårlige levekår. Dette gir seg utslag i lav skatteinngang, høye utgifter til barnevern, dårlige resultater i skolen og store utgifter til sosial- og omsorgssektoren. Det viktigste tiltaket for å bedre levekårene er å ha en god skole. Elevene må følges tettere opp de første skoleårene, og opplæringen i basisferdighetene lesing, skriving og regning må styrkes. Dette forutsetter blant annet en særlig satsing på real- og språkfag. En god skole med gode lærere er det beste tiltaket for å bedre levekårene.

Vårt første grep handler om å satse på læreren. For å bedre resultatene i Fredrikstad-skolen er vi avhengige av et godt samarbeid mellom hjemmet, eleven, læreren og skoleledelsen. Læreres faglige og pedagogiske kompetanse er avgjørende for elevers læring. Derfor er det viktig å bedre den formelle kompetansen til dem som er lærere i dag. Vi trenger lærere med høy faglig standard fra en variert utdannings- og yrkesbakgrunn. Lærere må hele tiden ha rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Derfor vil Fredrikstad Venstre innføre en ordning med systematisk etter- og videreutdanning for lærere som er ansatt i Fredrikstad-skolen. Det skal være et målrettet opplegg for lærere slik at den formelle kompetansen heves og fornyes med jevne mellomrom for alle lærere i alle fag.

Utdanning, klasserom, elev, skole

Vårt andre grep handler om å ha en skole som ser den enkelte elev. Kampen mot frafall i den videregående skolen starter i grunnskolen. Altfor mange går i dag igjennom et tiårig grunnskoleløp uten noen mestringsfølelse. For å legge til rette for enkeltelevens utvikling trenger vi tydelige læringsmål, klare krav til elevene og gode lærere. En god kartlegging av den enkelte elevs ferdigheter og kunnskapsnivå de første skoleårene er nødvendig for at hver enkelt elev skal få relevant oppfølging. Derfor ønsker Fredrikstad Venstre at det skal gjøres gode evalueringer, og at det gis konkrete tilbakemeldinger til elever og foresatte gjennom hele barneskolen. Alle elever skal få den opplæringen som er tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger, og vi vil at Fredrikstad skal bli en foregangskommune i organiseringen av tilpasset opplæring. Vi vil ha mer spesialpedagogisk kompetanse flyttet nærmere eleven, og at innsatsen konsentreres om å hjelpe elevene i de første skoleårene slik at færrest mulig elever trenger videre hjelp senere i skolesystemet. Fredrikstad Venstre er positiv til at også andre yrkesgrupper trekkes inn i Fredrikstad-skolen for å styrke det sosialfaglige miljøet.

Vårt tredje grep handler om samarbeidet mellom skole og hjem: grunnsteinen i et vellykket skoleløp for våre barn. Fredrikstad-skolen skal ikke stå for oppdragelsen av barna våre, det er foreldrenes ansvar. Skolen har derimot ansvaret for læringen til barna, og å sørge for at grunnlaget for et godt samarbeid mellom skole og hjem er til stede. En innsats for å bedre samarbeidet mellom skole og hjem er særlig viktig for integreringen. Forventningene hjemmet har til skolen, og omvendt, må avklares så tidlig som mulig i skoleløpet. Venstre mener at Fredrikstad-skolen må systematisere og følge opp samarbeidet mellom skole og hjem gjennom hele skoleløpet i større grad enn i dag. Et godt samarbeid mellom skole og hjem gir gode elever.

Fredrikstad kan ikke si seg fornøyd med resultatene våre skoler leverer i dag. Vi må ha større ambisjoner på vegne av alle elever. Det krever hard jobbing, bevisst satsing og midler for å gjøre skolen bedre. Fredrikstad Venstre vil gå i spissen for at vi skal oppnå dette.

Christiane Skahjem
2. kandidat Fredrikstad Venstre