Miljøpakken – Venstres viktigste prosjekt

Jon Gunnes, sier til Adresseavisen i dag, at han bare ler av disputten mellom Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet i Adresseavisen de siste dagene. Frps Kristian Dahlberg Hauge krevde at KrF velger side før valget. KrFs førstekandidat, Geirmund Lykke, svarte med å gi Frp et ultimatum: Dersom vi skal samarbeide, må Frp si ja til miljøpakken og bompengefinansiering. Dette ble på det sterkeste avvist av Dahlberg Hauge som fastholdt i går i Adresseavisen at «bommene skal ned». Det humrer bare Gunnes av:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

—De bommene blir ikke tatt ned. Miljøpakken er Venstres viktigste prosjekt. Dette er vedtatt lokalt og i Stortinget. De bommene blir stående i 15 år.

-Så Frp vil bli en like god administrator av bommene som det Rita Ottervik er?
—Åpenbart. Alternativet er at igangsatte prosjekter må stanses: At vi ikke får en utbygging av E6 Sør, Sluppen bru, billigere bussreiser, sykkel- og gangveier og alle de andre prosjektene. Det er ikke en sjanse i havet for at det vil bli endret på nå. Også Høyre slutter seg til bomfinansieringen, minner Gunnes om og fortsetter:
—Frp kan være prinsipielt imot og stemme deretter, men det får ingen praktisk betydning når de andre partiene er for. Det er bare å se på Oslo: Frp styrer, og ingen bommer er tatt ned.

—Så du tror på et borgerlig samarbeid, som baserer seg på den vedtatte miljøpakken?
—Ja! I hvert fall så lenge en beholder formannskapsmodellen.
Gunnes mener derfor det ikke vil bli noe problem å finne sammen med Frp etter valget. Så lenge politikerne beholder formannskapsmodellen. Han er litt mer skeptisk om styreformen i Trondheim endres.
—Miljø- og transportpakken har ingen innflytelse på bybudsjettet. Så det er ingenting i veien for at vi kan finne sammen om budsjettet, og ellers stemme fra sak til sak. Skulle det blir byråd, er saken annerledes. Da må fire partier blir enige på forhånd, og det kommer rett og slett ikke til å skje.

—Men i Oslo støtter jo Venstre et mindretallsbyråd med Frp og Høyre?
—Ja, det er en mulighet, men lite sansynlig modell i Trondheim. Og et mindretallsbyråd kommer aldri til å legge frem forslag i bystyret om å legge ned bomringen. Da blir de nedstemt, og må gå av, konstaterer Gunnes.

-Er Venstre tydlig på at dere foretrekker borglig styre?
—Hvis det blir borgerlig flertall, er det naturlig at vi setter oss sammen og prøver å finne en løsning, det skylder vi velgerne. Men hvis det ikke går, søker vi maktposisjoner andre steder, for eksempel med Ap.

—Er det utelukket for Venstre å samarbeide med de rødgrønne, hvis SV er med?
—Nei, det er sikkert mulig det også. Jeg vil ikke avvise noe.

—Er det dårlig stemning på borgerlig side?
—Geirmund Lykke (KrFs nye førstekandidat, red.anm.) kommer inn fra sidelinjen og han er kanskje mer opptatt av det prinsipielle. Det er kanskje fristende for KrF å spisse budskapet en del. Rita Ottervik var jo på vårt landsmøte også og sa mye fint om samarbeidet om miljøpakken. Og det hun sa var jo riktig. Men jeg ble kanskje ikke så smigret som KrF ble, og vi er uenige med Ap om mye, sier Venstres frontfigur.

-Mener du det er et rimelig krav fra Frps side å få en avklaring før valget om hvilken side dere står?
—Nei, det er unødvendig. Jeg ser at det er en viss mulighet for at vi går til Ap om forhandlingene på borgerlig side strander. Men at vi på selve valgnatten skulle hoppe av det borgerlige samarbeidet vi har vært en del av i mange år, slik Sps Ola Borten Moe gjorde det, ser jeg som utenkelig.

Intervjuet, som er gjengitt i sin helhet, er gitt til Lajla Ellingsen, – og det sto på trykk i Adresseavisen, i dag, 4.mai 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**