Kultur står svakere med både Ap og SV

I Drammens Tidende diskuterer Arbeiderpartiet og SV hvem som støtter og ikke støtter kulturen. Debatten blir parodisk i og med at begge, som regjeringspartnere, er med på å svekke kulturstøtten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ap ønsker å fjerne 600 millioner kroner øremerkete midler som kulturministeren senere må krangle om å få inn i statsbudsjettet (og da må nødvendigvis pengene tas fra andre gode formål). Det er mulig hun klarer det, men det blir en mye større kamp enn når pengene lå der klare fra Tippemidler.

SV glemmer i debatten at de selv sitter i regjering. Det budsjettet som legges fram er like mye et SV-budsjett som et Ap-budsjett. Politikken som føres står SV like mye ansvarlige for som Ap. Så bare fortsett å klage i avisene, men det Ap gjør stiller som regel SV seg bak, om det er mindre midler til kultur eller andre politiske prioriteringer.

Venstre støtter både idrett og kultur, men når idrett får 600 millioner mer, forstår vi at noe eller noen må få 600 millioner mindre. Vi skal følge nøye med på kommende budsjetter, for å se om Ap fremdeles prioriterer kultur, og dersom de gjør det, på hvor de 600 millionene hentes fra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**