Kolsåsbanen trenger driftsstasjon

Venstre har hele veien arbeidet for rask gjenåpning av Kolsåsbanen, i Stortinget, i fylkestinget og i kommunestyret. Skal vi få banen opp og gå trengs et sted der vognene kan vaskes og vedlikeholdes, her i Bærum som i Oslo. Politikk handler ofte om å prioritere, Venstre prioriterer Kolsåsbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Metro på Jar

Metro på Jar
Foto: Ruter

Med Kolsåsbanen i ny og bedre utgave vil folk i store deler av Bærum få en enklere hverdag. Banen kan gi et effektivt transporttilbud for mange. Det er nå opp til oss i kommunen å få reguleringsplanene på plass. Målet er at det skal redusere bil- og busstrafikk og gi befolkningen i Bærum som helhet en miljøgevinst. Bærum Venstre forventer at banen vil ha en stor og positiv kost/nytteeffekt.

Vi har nå kommet til strekningen forbi Avløs stasjon og den gamle driftsbasen fra 1924. Argumentene mot en videre utvikling av driftsbasen har vært mange. Venstre mener at vi sammen med de andre partiene i Bærum har tatt hensyn til en god del av argumentene i vedtak underveis i den politiske behandlingen av reguleringssaken. Mange av argumentene mot basen som dreier seg om støy, lys og dominerende konstruksjoner er også rettet mer mot selve banen enn mot den utvidede driftsbasen.

Venstre mener det er tilstrekkelig godtgjort at støynivået fra selve basen vil være akseptabelt og mindre enn det var på den gamle. Utredningene viser at det er viktig at det finnes en base i vest, særlig med tanke på de utvidelsene vi senere ønsker til Rykkinn, Bærums Verk og Sandvika. Venstre ønsker på sikt også å børste støv av de gamle planene om en kobling mellom Østeråsbanen og Kolsåsbanen.

Det er særlig ungdom og andre som ikke har egen bil som vil få glede av at Kolsåsbanen kommer i gang igjen. Venstre vil ha et Bærum der alle kan trives, ikke bare de med bil. Politikk handler om å prioritere. Venstre prioriterer Kolsåsbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**