Full barnehagedekning i Risør

Jeg synes det er svært gledelig at Risør kommune har full barnehagedekning og at vi også har potensiale til å kunne øke inntaket i betydelig grad uten at vi behøver å oppta lån for å etablere nye kommunale barnehager, sier varaordfører Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jan Einar Henriksen leiar møtet

Foto: Jan Kløvstad

Det har desverre vært endel feilinformasjon eller misvisende informasjon omkring barnehagestatus i Risør det siste halvåret og det kan derfor lett virke som om vi politikere reduserte med en avdeling på Farveskrinet barnehage på Søndeled. Forholdet er at barnehagen er godkjent for fire avdelinger, som fremdeles er i full aktivitet, mens det for å ta en topp midlertidig er etablert en avdeling i garderoben i samme bygg. Slike midlertidige tiltak er selvsagt ikke ønskelige og på sikt er de da også helt uakseptable, sier Henriksen som nå gleder seg til at det kommer å plass en barnehageplan.

Da vil vi endelig få på plass en omforenet oversikt over hvilke barnehager som er godkjent for x antall barn over eller under 3 år. I tillegg vil vi da få en oversikt over hvor de ulike barna bor i kommunen slik at vi lettere kan få til en god fordeling og sist, men ikke minst vil vi få vite eksakt hvor mange “reserveplasser” de ulike barnehagene kan ta i bruk for å håndtere forventede behov i løpet av året. Frydenborg barnehage har i dag 4 avdelinger og når de tar i bruk de nye lokalene på Frydendal, etter makeskiftet med Risør kommune, vil de søke om å få godkjent barnehagen for 6 avdelinger. Dvs at de alene lett kan ta imot 15 eller 20 barn ekstra avhengig av alder om og når behovet oppstår, i tillegg kommer mulighetene for å etablere ekstraplasser for de øvrige barnehagene, bl.a. ved gamle Randvik barnehage hvor bystyret har bevilget midler til rehabilitering slik at barnehagen fra høsten 2011 igjen skal kunne reetablere full drift.

I praksis vil det si at Risør kommune er svært godt rustet hva barnehagedekning angår og det synes jeg faktisk at vi skal fortelle våre omgivelser på en positiv måte, mener Henriksen og minner om at det nå straks er byggeklare tomter i Oterlia II og på Krana og ikke minst når de starter opp salgsprosessene i Flisvika og på Holmen.

Vi må glede oss mere over mulighetene enn å irritere oss over detaljene i en “tapt” avstemming og la inspirasjon som skapes under bl.a. Kulturnatta og andre positive arrangement forplante seg videre inn i all virksomhet i Risør. Jeg tror vi har gjort mye rett i den siste perioden og jeg er faktisk ganske så sikker på at vi kan høste av det allerede i kommende periode avslutter varaordfører Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**