Dette gjelder for eksempel Nesttun og Sletten. Det er ikke mange årene siden Nesttun sentrum, til tross for både apotek, bibliotek og vinmonopol, slet i motbakke i konkurranse med Lagunen og andre større kjøpesentre. Etter Bybanens inntog er Nesttuns gågate i større grad blitt et livlig myldringsareal med flere trivelige kafeer og butikkene går bedre. Venstre ønsker slik byutvikling velkommen. Vi vil ha en fremtidsrettet, moderne by med et effektivt, godt utbygget kollektivsystem og levende lokalsentre som tilbyr de servicetilbudene folk trenger der de bor. Sammen med fortetting langs de viktigste kollektivaksene vil en slik byutvikling i stor grad gjøre privatbilen overflødig. Utbyggingen av Bybanens første trinn er bare et lite skritt i denne retningen, men et viktig skritt som viser at det er mulig.
Medaljen har en midlertidig bakside. I Fanaposten 27. april kommer det frem at etter stengingen av Fanaveien, opplever nå flere butikker og servicetilbydere i området en stor tilbakegang. Dette er ikke uventet, men likevel synd, siden det er viktig med slike tjenester i områder der folk bor. Som det fremkommer i artikkelen vil disse butikken gå en lys fremtid i møte dersom de rir stormen av. Erfaringene knyttet til byggetrinn 1 av Bybanen bekrefter dette. I mellomtiden er det opp til oss forbrukere å vise at vi setter pris på tilbudet i nærmiljøet og støtte nærbutikkene i en utfordrende tid.
Julie Andersland
Bergen Venstres førstekandidat
INNLEGGET STO PÅ TRYKK I FANAPOSTEN 3. MAI