Venstres representantforslag om Intercitytog på Østlandet ble i dag behandlet på Stortinget.
Analyser fra blant annet fagrapportene som ble presentert 1. februar 2011 som underlagsmateriale i forbindelse med ny Nasjonal transportplan, peker på at det må forventes en betydelig befolkningsvekst i byområdene i årene som kommer.
Med økende befolknings kommer også økt transportbehov. Biltrafikk i byområdene bidrar til store kø -, helse- og miljøproblemer. De problemene vil vokse dersom det ikke settes i verk tiltak for å dempe veksten i bilbruk og økt andel kollektivtransport, sier Tenden.
Finansiering og planlegging.
Venstre foreslår å etablere en egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av InterCity- prosjektet på Østlandet, som inkluderer strekningene OsloHalden, OsloSkien og OsloLillehammer, samt en ny forbindelse til Hønefoss og oppgradering av jernbanen mot Stockholm.
En realisering av InterCity – strategien, med krav om betydelig høyere tempo enn så langt, bør åpne for at det etableres en egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av utbyggingen.
– Denne prosjektorganisasjonen må både ha fullmakter til å gjennomføre effektiv planlegging og en fullstendig finansieringsplan på plass når den etableres, dersom den skal kunne gjøre en bedre og raskere innsats enn det man har sett av jernbaneutbygging så langt, sier Tenden.
– Jeg merker meg at flere partier i merknads form skriver at man må ta i bruk nye måter å organisere og finansiere jernbaneinvesteringer på. Jeg merker meg også at det i merknads form etterlyses en egen plan for utbygging av dobbelspor i InterCity – triangelet uten at de samme partiene har gått inn på forslaget vårt som nettopp omhandler dette, påpeker Tenden.