Venstre alene om dobbeltspor til Halden

Forslaget om raskere utbygging, statlig planlegging og salg av statsobligasjoner for utbygging av dobbeltspor til Halden fikk bare Venstres stemmer i Stortinget i dag. – Vi har ventet lenge nok på toget som alltid kommer for sent. Nå trenger vi fortgang, sier Østfold Venstres toppkandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Borghild Tenden på Sandvika Stasjon

Foto: Christoffer Biong

Venstres samferdselspolitiske talskvinne, Borghild Tenden, foreslo i dag tre tiltak for å sikre raskere og mer effektiv utbygging av dobbeltsporet til Halden/ Svenskegrensen. Dette forslaget fikk bare Venstres stemmer. Alle representantene på Østfoldbenken stemte mot.

– Vi trenger politikere som tar de grep miljøet og næringslivet trenger for å sikre god infrastruktur for transport i, til og fra fylket vårt, sier Venstres toppkandidat til fylkestingsvalget Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Venstre har flere ganger de siste åtte årene foreslått et løft for Østfoldbanen, og de andre jernbanestrekningene på det sentrale Østlandsområdet. Hver gang har det liberale partiet stått alene i kampen for miljøvennlig infrastruktur som binder Østfold sammen.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

– Vi som fylkespolitikere bør ha som plikt å arbeide for bedre togtilbud i Østfold. Da er det skuffende at vi gang på gang står alene på miljøets, pendlernes og næringslivets sisde, uttaler Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

Venstres tre tiltak er:

Toget kommer

Foto: E.Pedersen

1) Å etablere en egen prosjektorganisasjon for utbygging av hele jernbanenettet på Østlandet på en gang. Det bør gjøres uavhengig av NSB og Jernbaneverket, og private aktører bør få plass i styret — slik at flere har eierskap til, og er medfinansiører av prosjektet, slik at det går raskere.

2) Å sikre god gjennomføring etter fastlagte planer. For å få til det bør det lages en statlig reguleringsplan for hele jernbanenettet på Østlandet, som sørger for at kommuner med beslutningsvegring, som Sarpsborg og Halden har vært i forbindelse med planlegging av nytt dobbeltspor gjennom Østfold til Sverige, ikke forsinker de planlagte utbyggingene.

3) Å skaffe helhetlig finansiering uten at det går utover skattebetalere eller fremtidige generasjoner. Dette gjøres best gjennom at InterCity-prosjektet får anledning til å legge ut statsgaranterte obligasjoner i markedet. Da vil livkasser og pensjonskasser kunne investere i langvarige og sikre obligasjoner, og vil føre til å begrense den økte etterspørselen som blir resultatet av InterCity-satsingen, og på den måten sikre et bærekraftig marked. Da vil vi også få styrer som ikke bare består av statlige representanter, noe som sikrer bredere forankring for prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**