Bløff og helgardering fra Rødt

Rødt villeder sine lesere på partiets hjemmeside, som så ofte tidligere. Denne gangen dreier det seg om opplysninger i tilknytning til Dag Eikelands søknad om omregulering av næringseiendommen på Krana.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dag Eikelands eiendom på Krana

Foto: Jan Einar Henriksen

At det er viktig å bevare de flotte friområdene på og rundt Sagjordet, er hevet over tvil. Ut over dette skal vi, i motsetning til Rødt og ordføreren, vokte oss for å avgi uttalelse i reguleringssaken før saksbehandlingen i det hele tatt har startet. Reguleringsprosessen vil og skal være svært grundig, med gode muligheter for alle til å avgi høringsuttalelser. Vi merker oss, og er glade for, et sterkt engasjement fra enkeltpersoner gjennom innlegg på AAB-nett (Origo).

Helgarderingen
Rødt trekker paralleller til bl.a. Flisvika og Holmen. Her kommer helgarderingen inn. Noen av partiets representanter stemte ja til reguleringen i både Flisvika (alle unntatt ordføreren) og på Holmen (to av fire Rødt-representanter), for så i neste omgang å kritisere og argumentere mot vedtaket.

Bløffen
Hvori ligger bløffen? Jo, når Rødt skriver: "At også viktige tumleplasser og friarealer langs sjøkanten blir privatisert er også en side av saken". Hva er fakta? Ved eventuelle utbygginger i Flisvika og på Holmen, vil områdene langs sjøen bli åpnet for allmennheten, områder som pr. i dag i praksis er nesten helt utilgjengelige. På Holmen er det planlagt luftige friarealer og fire lekeplasser. Så vidt vi kan huske, var området endog stengt med port helt frem til Lindstøl overtok og slett ikke noe "tumleplass" for allmennheten.

Med Rødts primære standpunkter i disse sakene (og Arbeiderpartiets primære standpunkt i Holmen-saken), ville det ikke ha blitt noen utbygginger, og områdene ville ha forblitt utilgjengelige for allmennheten.

Hensyn til allmennheten viktig
For Venstre har det vært og er et viktig poeng i disse sakene at områdene i Flisvika og på Holmen gjennom eventuelle utbygginger også blir åpnet for allmennheten. Det er mulig å kombinere med privat eiendomsrett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**