Huseier står ansvarlig for brannen gjennom manglende sikring

Åskollen gård brenner nå ned, huset er fullstendig overtent og antageligvis ute av stand til å reddes. Drammen Venstre kaller forfallet på Åskollen gård boligspekulasjon og brannens omfang et resultat av manglende sikring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Gjentatte ganger de siste årene har huseier fått påpakning om å sikre huset forsvarlig av bekymrede naboer. I perioder har ærverdige Åskollen gård vært åpen for fri ferdsel og således ubeskyttet mot hærverk.
Venstre har tidligere vært bekymret for forfallet og at bygget står ubeskyttet på denne måten. Lar man et bygg stå å forfalle for vær, vind og hærverk er bare et tidsspørsmål om når tragedien vil inntreffe. Nå er den en realitet.

Åskollen gård, Drammen

Foto: Ståle Sørensen

Huseier har tidligere søkt om å få revet huset, men fått avslag av politikerne. Når nå huset brenner ned så vil Drammen Venstre sørge for at dette ikke er til gavn for huseier. Vi vil ikke være behjelpelig med at utbygger skal få omregulere tomta, vi vil stille krav om gjenskaping av opprinnelig bygg eller en regulering av hele tomta til park.
Det skal ikke lønne seg å drive denne type boligspekulasjon i Drammen!

Uansett hva årsaken til brannen er vil Drammen Venstre holde huseier ansvarlig for at selskapet skjødesløst har behandlet et av Drammens viktige kulturminner på en lemfellig måte over en årrekke. Det har her blitt spekulert i forfall, med fatale konsekvenser for byen og Åskollen
Dette er en trist dag for hele Drammen!
Dette sier leder for Drammen Venstre Ståle Sørensen

Venstre om Åskollen gård les her her og her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**