Høyre sikret solariumsformynderi

Ordførerens dobbeltstemme sikret flertall i Drammen bystyre for 18. års grense på solariumsbruk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Voteringen gjaldt foreløbig en høringsinnstilling til helse og omsorgsdepartementet, men Drammens votering kan få betydning for om dette blir en generell regel i Norge.

Det er beklagelig at norske politikere bruker resurser og tid på dette. Vedtaket er en undervurdering av nordmenns sunne fornuft og viser at politikere ikke har tillitt til at folk fatter fornuftige valg i sitt eget daglige liv. Det hersker også stor usikkerhet om hvordan en 18 årsgrense skal håndheves og dette vil ramme en rekke uskyldige næringsdrivende som har investert i solarier tilknyttet sin virksomhet. Dette sier leder for Drammen Venstre Ståle Sørensen.

Knut Anders Berg

Foto: Claus Haals

Gruppeleder for Drammen Venstre Knut Anders Berg uttaler fra bystyrets talerstol
” man får heller si at man ønsker et forbud. Det er vel ikke mer farlig for en 17 åring enn en 18 åring å ta solarium”.

Ståle Sørensen

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Drammen Venstre etterlyser holdningskapende arbeid og informasjonskampanjer ovenfor ungdom i forhold til solariumsbruk. .

Drammen Venstre synes også 18 års grense ikke står i forhold til helsefaren. Det er en rekke andre aktiviteter ungdom utsettes for som i større eller mindre grad innebærer helserisiko, herunder kreftfare. Fedme er også et økende helseproblem i Norge hvor særlig stort sukkerinntak hos ungdom under 18 år er et voksende problem. Når kommer det 18 års grense på kjøp av 1,5 liters brus?
Avslutter Ståle Sørensen

Les hele artikkelen i DT