Fjern Bydelskonferansene

Byavisa dekket onsdag Ulla Nordgardens syn på Bydelskonferansenes innhold

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ulla Nordgarden, Drammen Venstres ordførerkandidat, går i Byavisa ut og ønsker å fjerne Bydelskonferansene. Slik de nå fungerer er de kun et organ hvor innbyggerne spør og rådmannen svarer. Innspillene får ingen politisk behandling, og det tar i tillegg 1 år før svarene kommer tilbake. Nordgarden mener det er totalt meningsløst at 6-7 politikere skal bruke en hel kveld på å møte innbyggerne, når de likevel ikke gjør noe med innspillene.
Venstre ønsker et reellt lokaldemokrati, hvor innbyggernes innspill blir politisk behandlet. Bydelskonferansene må endre form, for å imotekomme dette kravet.
Bydelene må tilbys et møterom hvor det er lav terskel for innbyggerne å møte og tale. Innbyggerne må også se at de blir tatt på alvor, og at innspillene til politisk behandlet. Det må være åpenhet om prosessene rundt saksbehandlingen, så innbyggerne lett kan orientere seg om hvor sakene ligger og hvilke politkere som er for og mot. Kun på denne måten kan man styrke lokaldemokratiet.
Det kan i tillegg diskuteres om frivillige organisasjoner skal ha en plass i et slikt organ, eller andre som har interesser i bydelen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**