Etterlyser fortgang i arbeidet med kompetansekrav for lærere

– Det er helt avgjørende at vi setter tydelige krav til at lærere skal ha en faglig bakgrunn i fagene som de underviser i. Det er derfor svært beklagelig at regjeringen nå synes å ha parkert prosessen med å få plass kompetansekrav for lærere, sier Venstres leder Trine Skei Grande, som løftet temaet i dagens spørretime i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det siste halvåret har Kunnskapsdepartementet hatt et forslag om endringer i opplæringsloven ute på høring. Et sentralt element i høringsdokumentet omhandlet krav til relevant fagkompetanse hos læreren for å undervise i de enkelte fag, noe Venstre lenger har vært en aktiv forkjemper for. Imidlertid er dette forslaget droppet i lovproposisjonen som ble sendt Stortinget rett før påske.

Beklager utsettelse

Venstre vil at alle lærere fra og med ungdomstrinnet skal ha en faglig bakgrunn tilsvarende 60 studiepoeng i sine undervisningsfag.

Foto: Microsoft

– Venstre beklager sterkt at regjeringen med dette utsetter å innføre kompetansekrav for lærere. Det kan ikke lenger være slik at lærere underviser i fag som de ikke har noen utdannelse i. Venstre ønsker blant annet at alle lærere fra og med ungdomstrinnet skal ha en faglig bakgrunn tilsvarende 60 studiepoeng i sine undervisningsfag, sier Skei Grande.

Les mer: Beklager utsettelse av kompetansekrav for lærere.

Vil ha fortgang i prosessen
– Det er bred enighet om at lærernes kompetanse er det viktigste for elevenes læring. Regjeringen er ellers ikke redd for å lovfeste tiltak som ikke nødvendigvis gir bedre læring i skolen, og i en slik sammenheng synes jeg det er svært underlig at regjeringen velger å parkere prosessen med å innføre tydelig kompetansekrav for å undervise, sier Skei Grande.

I dagens spørretime lovet kunnskapsminister Kristin Halvorsen at innføringen av fagkrav for å undervise ikke er parkert, men at det skal “gås noen runder til” før forslaget legges frem for Stortinget. Skei Grande utfordret til fortgang i prosessen og å sette en klar tidsfrist for arbeidet, men fikk ikke noe konkret svar fra kunnskapsministeren.

– Jeg er imidlertid glad for at statsråden innrømmer at kompetansekrav på generell basis vil kunne være et viktig tiltak for å heve statusen for læreryrket, og gjennom dette bidra til at rekrutteringen til yrket øker, sier Skei Grande.

Må sees i sammenheng med videreutdanning

- Det er avgjørende å utvide ordningen med videreutdanning av lærere, mener Borghild Tenden.

– Det er avgjørende å utvide ordningen med videreutdanning av lærere, mener Borghild Tenden.
Foto: Ingvild Boe Hornburg

Stortingsrepresentant Borghild Tenden mener det er viktig å sikre at lærere som allerede er i skolen får en mulighet til å utvide sin faglige kompetanse for å tilfredsstille fagkrav, og etterlyser en mye kraftigere satsing på videreutdanning.

– I fjor var søkertallet ca. 1800 til 2500 videreutdanningsplasser, mens det i år opplyses å være ca. 3700 søkere til samme antall studieplasser. Dette er positivt, men viser også behovet for en mye sterkere satsing på videreutdanning av lærere — noe også Utdanningsforbundet etterlyser, sier Tenden.

– Jeg mener det er avgjørende å utvide ordningen med videreutdanning for lærere slik at vi på denne måten kan bidra til at alle lærere har en faglig bakgrunn i fagene de underviser i, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**