DLD blir et feilskjær

Datalagringsdirektivet vil bli et feilskjær i norsk politikk. I fremtiden vil Norges befolkning huske datoen 04.04.2011 som en milepel i norsk historie. Dagen da stortingets flertall stemte ned vår frihet. DlD snur uskyldpensumet på hode for hele den norske befolkningen. Politiet skal ikke lenger trenger å jobbe målrettet i sin jobb for å bekjempe kriminalitet. Det holder at du er borger i staten Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Stortinget har nå innført korporlig straff. Som SP’s Anne T. Wøien så fint formulerer det: "DlD er omtrent som historien om den gamle faren som gikk for å være veldig streng. Det var ikke så nøye med daskingen. For om det ikke var gjort noe galt, kom sikkert sønnen til å gjøre noe galt snart". En slik linje har forkjemperne for DlD lagt seg på. Fordi at det kan skje noe galt, må all din informasjon på nett og telefoni lagrest. Alle skal med, også når det kommer til overvåking mener Arbeiderpartiet.

Tsjekkia, Tyskland og Ukraina har funnet datalagringsdirektivet grunnlovstridig. Direktivet skal bli evaluert i EU. Høyre og AP har visst ikke tid å vente.

DlD endret ikke oppklaringsprosenten. Det har visst seg å ikke virke der det er innført. Forkjemperne lover et tryggere samfunn. Ap og Høyre synes direktivet er flott, fordi det gjør at de i hvert fall kan se ut som de er handlekraftige. Samtidig som akkurat like mange kriminelle går fri, og hele den norske befolkning får lagret all sin digitale informasjon.

DlD er lett å omgå. Alt du trenger å gjøre er å bruke en kryptert, eller falsk ip-adresse. Det kan enkelt settes opp. På mobiltelefonen kan du laste ned programmer som ødelegger det digitale sporet. Du kan bruke Skype og Facebook. Det blir ikke lagret. Men hvor skal grensene settes når ikke datalagringsdirektivet virker?

I en liberal stat stoler borgerne på hverandre. At vi ikke tror mannen i gaten har onde hensikter, eller at bestemoren står bak et større terrornettverk. Samfunn der borgerne stoler på hverandre er også de tryggeste. Så godt som alle borgerne som kommuniserer over internett eller med telefon har edle hensikter. Da er det rart at Ap og Høyre ikke lenger mener staten kan stole på sine innbyggere. At borgerne kan stole på staten, og staten stoler på sine innbyggere er en forutsetning for et fritt demokrati.

4. April er en trist dag for alle som vil ha en liberal stat. En stat som tar vare på personvernet, stoler på sine innbyggere og kjemper mot vilkårlig overvåkning. Venstre sa nei til DlD allerede i 2006. Vi vil fortsette vår kamp mot direktivet, og som borger, vet du akkurat hvilke parti du skal stemme for å forkaste direktivet.

Simon Furnes, 3.kandidat
Askøy Venstre