Skriftlig spørsmål fra Trine Skei Grande (V) om Democratic Voice of Burma

Utenriksminister Jonas Gar Støre har mottatt skriftlig spørsmål fra Venstre v/Trine Skei Grande om situasjonen for tv- og radiostasjonen Democratic Voice of Burma. Spørsmålet er stilt etter initiativ fra Kristiansund Venstre. Spørsmålet ble levert inn 12.04.11. Svar skal være gitt innen seks dager.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Spørsmål
Trine Skei Grande (V): Hvilke initiativ vil statsråden fremme for å sikre at radio- og TV-stasjonen Democratic Voice of Burma kan fortsette sine sendinger fra Norge?

Begrunnelse
Democratic Voice of Burma (DVB) er en uavhengig radio- og TV-stasjon drevet med utgangspunkt i Oslo. Den driftes av burmesere som lever i eksil, og den når ca 5 mill. burmesere. DVB ble opprettet etter en gave fra norske myndigheter. Den drives med økonomiske bidrag fra flere land og organisasjoner. DVB har fått økonomiske vansker pga. at flere tidligere bidragsytere har trukket ut sine økonomiske midler til driften, og må som en konsekvens av dette redusere sin drift og flytte sendinger ut av Norge. Dette vil etter undertegnedes mening forringe denne viktige mediekanalens funksjon i demokratikampen for Burma. Burmesiske medier sensureres i utstrakt grad, og DVBs arbeid er derfor av stor betydning for ytringsfrihet og demokratioppbygging i Burma. Undertegnede mener det er både viktig og riktig å fremme tiltak som sikrer at DVB igjen kan sende fra Norge.

Spørsmålet var først rettet til kulturministeren, men er videresendt til utenriksministeren, ifølge Stortingets nettside:

Kristiansund Venstre sitt engasjement i den aktuelle saken har sitt utspring i at det i Kristiansund bor flere flyktninger fra Burma. Det er slik vårt lokallag er blitt nærmere kjent med situasjonen i landet. I tillegg er det også tidvis nyheter i norske media som har gitt oss innblikk i den vanskelige situasjonen landets befolkning lever under.

Aung San Suu Kyi

Foto: RH