Statistisk sentralbyrås prognoser for Østfold tilsier at fylkets befolkning vil øke betraktelig i årene framover. Østfold Venstre ønsker å følge opp denne positive utviklingen med bedre planer for arealbruk, transport og øvrig infrastruktur. Østfold er et grønt fylke der det er godt om plass, og en økt befolkning vil gi oss muligheter til å videreutvikle både infrastrukturen og fritidstilbudet slik at Østfold blir et attraktivt fylke å bo, jobbe og leve i.
Bærekraftig bruk av ressursene
Østfold er et grønt fylke med god matjord, vakre naturområder og viktige kulturminner. Vi har verken råd til å miste landbruket, naturmangfoldet eller kulturminnene. Det biologiske mangfoldet er selve livsgrunnlaget vårt og har verdi i seg selv. For å sikre det biologiske mangfoldet er det nødvendig å redusere inngrepene i naturen gjennom god forvaltning og økt vern. Østfold Venstre vil at fylkeskommunen i samarbeid med kommunene og grunn-/gårdeiere utvikler en felles plan for natur-, jord- og kulturminnevern.
For Mosseskogen ønsker Østfold Venstre at det innføres områdevern for å sikre kulturminner, naturmangfoldet og friluftsområdene.
Vann er en viktig ressurs i Østfold, og det er i dag flere vassdrag som er truet av overgjødsling og annen forurensing. Østfold Venstre ønsker å innføre strakstiltak for å sikre bærekraften til disse vassdragene. For områdene rundt Vansjø- og Hobølvassdraget samt Halden-vassdraget ønsker Østfold Venstre en begrensning av fosforgjødsling der jorda har høye verdier av såkalt lett tilgjengelig fosfor. Dette bør gjøres gjennom å inngå og følge opp forpliktende miljøkontrakter som inneholder tilpassede gjødselplaner, med bønder i disse områdene. Høstpløying må forbys i de mest erosjonsutsatte områder og vegetasjonssoner innføres langs alle vassdrag med tilstøtende jordbruksarealer. For Glomma-vassdraget må det settes inn tiltak for å få ned utslippene fra industrien. For andre vassdrag og kystområdene bør lignende, innstrammende tiltak vurderes.
Fylkeskommunen må følge opp kommunens pågående sedimentkartlegginger i Iddefjorden og bidra til å forbedre fjordens vannmiljø i samarbeid med Halden kommune.
Østfold Venstre ønsker at fylkeskommunen, gjerne i samarbeid med berørte kommuner, årlig arrangerer en faglig/politisk konferanse for hvert av vannområdene i Østfold. Her kan det legges fram faglige resultater og utfordringer og skapes en dialog mellom forskning, politikk og offentlighet.
Inntil krepsepesten er bekjempet i Halden-vassdraget, skal det ikke tillates oppstrøms flytting av båter ved Ørje sluser. Vi vil støtte desinfisering av turistbåter i vassdraget, slik at de kan gå oppstrøms.
Regional utvikling og hensyn til natur og miljø er ikke motsetninger i Østfold Venstres øyne, tvert imot. Vi mener at en bærekraftig og fornuftig utvikling av byer, tettsteder og grender bare vil være mulig hvis vi tar vare på verden rundt oss. Både industrien, landbruket og reiselivsnæringen har gode sjanser på det grønne markedet. Østfold Venstre vil at Østfold blir et foregangsfylke når det gjelder bærekraftig og klimavennlig regional utvikling med vekt på fortetting, byplanlegging og miljøvennlige transportsystemer. Utbyggingen av Værste-området og Sorgenfri-utbyggingen i Fredrikstad må utnyttes som foregangsprosjekt for miljøvennlig områdeutvikling i tettbygde strøk i Østfold.
Østfold Venstre vil:
at det utarbeides en plan for vern av verdifullt jordbruksland i Østfold
bruke fylkesplanen til å fremme fortetting framfor å regulere nye byggearealer på eksisterende jordbruksarealer
satse på nyskapingsprosjekter i landbruket innenfor produktutvikling, samarbeidsformer og arbeidsmetoder
at skogbruket må redusere flatehogstarealene, ivareta spesielt verneverdige områder gjennom frivillig vern-ordningen og følge skogloven
at tiltakshaver ved alle nye utbygginger og reguleringer skal gjennomføre en kartlegging av biologisk mangfold. Ved funn av rødlistede arter eller naturtyper skal området vernes
kartlegge naturmangfoldet i Østfold og utarbeide en tiltaksplan, gjerne gjennom Interreg-samarbeid
sørge for god økologisk status på vann og naturområder i kystsonen i Østfold
få ned industriutslipp i Glomma-vassdraget og til Mossesundet
ha en tiltaksplan for vern av kysttorskbestanden, samt større verneområder for hummer og fisk
ta vare på edelkrepsstammen i Halden-vassdraget
gå imot deponering av forurensede muddermasser ved Belgen i Hvaler kommune
arrangere vannområde-konferanser hvert år
gi mulighet for bruk av rene turistbåter i Rødenessjøen
Økt kollektivtilbud, bedre flyt i trafikken
Østfold Venstre vil ha et bedre buss- og togtilbud og bedre trafikkflyt i hele fylket. Vi vil at i framtidige trafikkpakker i fylket skal andelen som brukes på kollektivtrafikk utgjøre minst halvparten av investeringene. Vi ønsker et nært samarbeid mellom alle involverte parter, som ivaretar de viktigste transportutfordringene i Østfold.
Østfold Venstre vil ha økt bussfrekvens, dobbeltspor fra Oslo til svenskegrensen, bedre togtilbud på linjene fra og til Oslo samt mellom Rakkestad og Sarpsborg, en bybane mellom Fredrikstad og Sarpsborg, utbygging av veiene mellom indre og ytre Østfold, forbedring av standarden på de mest trafikkerte veiene i Nedre Glomma, pendlerparkering ved de største stasjonene og en varig løsning for ferjeproblematikken i Moss og trafikkproblemene i byene i ytre Østfold.
Fylkestinget skal være en pådriver for å få på plass planer for dobbeltspor i kommuner der slike planer ikke er på plass. Dette gjelder spesielt gjennom sentrumsområdene i byene og for trafikk-knutepunkter.
Østfold Venstre vil:
øke antall 15 minuttersruter i de største byene og bedre kommunikasjonen mellom buss og tog
fjerne tidsbegrensningen på skolebusskortet
oppgradere bussholdeplassene
innføre reisegaranti for forsinkelser over 20 minutter
ha dobbeltspor fra Oslo til svenskegrensen
øke togtilbudet på linjene til og fra Oslo
gjeninnføre passasjertrafikk på linjen fra Rakkestad til Sarpsborg
utrede muligheten for bybane mellom Sarpsborg og Fredrikstad
ha egne parkeringsanlegg ved kollektivknutepunkter
prioritere kollektiv- og sykkelvennlige fylkesveier
sikre godt vedlikehold og effektiv ressursbruk på fylkesveiene, gjennom god planlegging og bruk av offentligprivat samarbeid
prioritere standarden på de mest trafikkerte delene av riksvei 109, 110 og 111 i Nedre Glomma, samt forbedre veiene mellom Indre og Ytre Østfold.
Ned med klimautslippene
Østfold fylkeskommune har gjennom de siste årene arbeidet med å utvikle klimamål og -strategier for hvordan man skal redusere utslippene av klimagasser i Østfold med 20 % av 2005-nivå innen 2020, og satt mål om klimanøytralitet innen 2030. For å nå disse målene må man sette i gang brorparten av tiltakene i perioden 20112015, og gjenværende nødvendige tiltak for reduksjon må utredes og planlegges. Dette krever store ressurser og et omfattende regionalt samarbeid, og vil bli en av de største sakene for Østfold.
Østfold Venstre ønsker at fylkestinget skal vise lederskap når det gjelder overgangen til miljøvennlig drivstoff for kjøretøy og busser. Østfolds overskuddsressurser i form av matavfall fra husholdninger kan brukes til lokal tilvirkning og utnyttelse av biogassproduksjon til buss og tungtransport. Lokal tilvirkning av biogass sikrer et godt og bærekraftig klimaregnskap og optimaliseres når biogassen kan brukes til busstrafikk, tungtransport og større bilflåter som drosjer eller budbiler. Innen 2015 vil markedet kunne tilby elbiler som samsvarer med dagens forbrukerkrav til elbiler. En utnyttelse av elektrisitet som drivstoff for personbiltrafikken i Østfold er både mest miljøeffektivt og vil bedre luftkvaliteten i byene. Fylkestinget skal legge til rette for en infrastruktur som er basert på at minst 10 % av bilparken i Østfold skal bestå av ladbare biler innen 2015, og være veiviser i denne utviklingen.
Fylkeskommunen skal bidra til en samlet planløsning for jernbanetrasé og riksveiene 21 og 22 gjennom Halden sentrum.
Tungtrafikk er en økende belastning for flere lokalmiljøer i Østfold. Vi vil at kommunene skal få mer innflytelse over hvilke veier som skal brukes til tungtrafikk, og hvilke som kun skal brukes til persontrafikk.
Østfold Venstre vil:
redusere fylkeskommunens egne utslipp med 25 % før 2015
gjennomføre energieffektiviserende tiltak i eksisterende fylkeskommunale bygg
støtte opp om Enøk-tiltak i kommunene
at nybygg bør bygges etter passivhus-standard
at alle fylkeskommunalt eide kjøretøy samt Østfold kollektivtrafikk skal bruke lav-/nullutslippsteknologi innen 2015
stimulere etablert næringsvirksomhet til å redusere miljøbelastningen
starte utbygging av infrastruktur for kommersiell hurtiglading av ladbare kjøretøy i Østfold
satse på nyskapende, grønn næringsvirksomhet og promotere Østfold som en grønn teknologiregion
bruke eksisterende infrastruktur (tog, buss, veier) når nye boligfelt og næringsarealer bygges ut
at nye fylkeskommunale bygg skal lokaliseres ved kollektivknutepunkter
at fylkestinget skal etterspørre en samferdselsplan fra utbyggere ved nye, store utbyggingsprosjekter
legge til rette for utbygging av alternative energiformer, som for eksempel vindmølleparker
bidra til bedre trafikkløsning i Halden sentrum ved å bistå kommunen med samlet planlegging av dobbeltspor og trafikkløsning for riksveiene gjennom sentrum
gi kommunene større innflytelse på restriksjoner for tungtransport