– Stigmatiserer asylsøkere som potensielle forbrytere

– De som ønsker en psykologisk test av alle asylsøkere trenger en liten realitetssjekk, sier Venstre-leder Trine Skei Grande. – Det foregår nesten ingen kriminalitet rundt norske asylmottak i dag. Forslaget bidrar bare til å stigmatisere en gruppe mennesker, samtidig som det ikke løser noen av utfordringene knyttet til voldtekt av unge kvinner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres landsmøte i Trondheim 2011.

Foto: Christoffer Biong

– De aller fleste voldtektene i Norge har gjerningsmenn kvinnene kjenner fra før, sier Skei Grande. – Og selv om overfallsvoldtekter har en overvekt av ikke-vestlige gjerningsmenn, har det ingen sammenheng med om de har vært asylsøkere eller ikke. Dette er mennesker som har kommet til landet på mange forskjellige måter.

Skei Grande vil heller ha en målrettet psykologisk oppfølging av mennesker som sliter, uavhengig av deres etniske og kulturelle bakgrunn. Venstre ønsker å legge bedre til rette for lavterskeltilbud i kommunene, og har programfestet at tilgangen til et psykisk helsetilbud må bli en like selvfølgelig del av primærhelsetjenesten som allmennlegetjenesten.

– Voldtektsforbrytere finner du i alle sosiale lag og med alle kulturelle bakgrunner, sier hun. – Det å stigmatisere en hel gruppe som potensielle voldtektsforbrytere er en retorikk som tilhører en annen tid. Forbrytelser begås av individer, ikke av sosiale grupper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**