Spesialpedagogene i Råde skal arbeide med elever — ikke papir

I dag la kunnskapsminister Kristin Halvorsen frem den første stortingsmeldingen om spesialundervisning i skolen siden 1998. – Dessverre er ikke meldingen tydelig nok på behovet for å flytte den spesialpedagogiske kompetansen bort fra kontorene og ut på den enkelte skole. Venstre vil at spesialpedagogene skal arbeide med elever — ikke papir, sier Råde Venstres leder Christian Holstad Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


– Spesialpedagogene må arbeide nærmest mulig elevene, mener Lilleng. – For Venstre er det avgjørende å sikre tilstrekkelig antall spesialpedagoger som er nær elevene hver eneste dag Råde-skolene — ikke at disse sitter på et eller annet kontor. Det bør inn som et bærende prinsipp i skolene i Råde, utdyper Lilleng.

– Venstre sentralt kommer derfor til å foreslå en omfattende endring av PP-tjenesten, kombinert med en egen rekrutteringsplan for å sikre mange nok spesialpedagoger. Målet er å sikre flere spesialpedagoger i Råde-skolene og i det enkelte klasserom, varsler Lilleng.

 I dag la kunnskapsminister Kristin Halvorsen frem den første stortingsmeldingen om spesialundervisning i skolen siden 1998.

I dag la kunnskapsminister Kristin Halvorsen frem den første stortingsmeldingen om spesialundervisning i skolen siden 1998.
Foto: H. Bast

Fjern byråkratiet
– Jeg kan heller ikke se at meldingen adresserer problemstillingen knyttet til det omfattende byråkratiet det er å få til et vedtak om spesialundervisning på en god nok måte. Slik det er nå kan det ta flere år for å få fastsatt en diagnose. Jeg er helt enig med kunnskapsministeren at det er viktig med tidlig innsats, men da må vi også legge til rette for en slik innsats. Det handler om å bygge ned byråkratiet og sikre at spesialpedagogene er nærmest mulig eleven, sier Lilleng.

 Råde Venstres leder mener man må få spesialpedagogene nærmere elevene.

Råde Venstres leder mener man må få spesialpedagogene nærmere elevene.
Foto: Sissel K Haugen

Alle må være faglærte
– Vi må ha som mål at alle assistenter skal være faglærte, sier Lilleng
– Det er utvilsomt svært viktig å trekke andre yrkesgrupper inn i skolen, men jeg er svært skeptisk til den stadig økende bruken av ufaglærte assistenter. Jeg vil understreke at kvalifisert pedagogisk personale skal ha ansvaret for det som skjer i undervisningssituasjonene — ikke ufaglærte assistenter.

– Det er helt nødvendig å se på hvordan vi kan sikre at assistentene i større grad har en relevant fagutdanning, for eksempel som barne- og ungdomsarbeider, når de skal assistere i klasserommet. Målet må være at alle assistenter i Råde-skolene skal være faglærte, avslutter Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**