Visjonær klimaplan for Skedsmo vedtatt

Kommunestyret vedtok onsdag kveld energi-og klimaplan for Skedsmo kommune. Etter omforente forslag fra de fem partiene V, Ap, SV, KrF og Sp ble det vedtatt å heve ambisjonsnivået og legge til en rekke nye tiltak. — Planen er gjennomsyret av god Venstre-politikk, og med de endringene som har blitt vedtatt har en god plan blitt enda bedre, sier varaordfører Boye Bjerkholt (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Grønn jord

Foto: dataanimert

— Skedsmo tar nå steget inn i eliteserien på klimaområdet, og bygger videre på det gode arbeidet vi har gjort allerede for å bli en ledestjerne innen lokalt klimaarbeid, utdyper han.

I kommunestyret ble energi-og klimaplanen vedtatt med følgende tillegg:

1. Overordnet målsetning endres til:
Utslippet av klimagasser i Skedsmo er
i 2012 minst 10% lavere enn utslippet i 1991, dvs. maksimalt 180.000 tonn CO2-ekvivalenter
i 2020 minst 30% lavere enn utslippet i 1991, dvs. maksimalt 140.000 tonn CO2-ekvivalenter
i 2030 minst 50% lavere enn utslippet i 1991, dvs. maksimalt 120.000 tonn CO2-ekvivalenter

2. Nye målsetninger under transport:
a. Klimagassutslipp fra transport i 2030 skal være minst 20% lavere enn utslippet i 1991.
b. Innen 2020 skal alle biler som benyttes av Skedsmo kommune som hovedregel bruke nullutslippsteknologi, slik som biodrivstoff, elektrisitet eller hydrogen.

3. Ny målsetning under stasjonær energibruk:
Klimagassutslippene i kommunale bygninger skal reduseres med 95% innen 2030.

4. Ny målsetning under energiforsyning — alternative energibærere:
All fossil fyring (olje og gass) innenfor kommunens grenser skal fases ut innen 2020.

5. For alle målsetninger som referer til 2022 som tidsfrist, endres tidsfristen til 2020.

6. Nye tiltak under transport:
a. Fra 2012 skal alle nyanskaffelser i den kommunale bilparken, så langt som det er praktisk gjennomførbart, tilfredsstille til enhver tid gjeldende EU-krav til miljøbiler.
b. Etablere hurtigladepunkter for el-biler i sentrum og på strategiske steder, slik at el-biler kan fullades på 30 minutter.
c. I samarbeid med utbyggere, legge til rette for etablering av bilpool-ordninger som en del av leilighetsutbygginger i sentrum.

7. Nye tiltak under stasjonær energibruk:
a. Alle kommunale bygg skal energisertifiseres innen utgangen av 2012.
b. Rådhuset skal miljøfyrtårnsertifiseres innen utgangen av 2012, og alle kommunale enheter og virksomheter skal miljøfyrtårnsertifiseres innen utgangen av 2015.
c. Fra 2012 skal alle nye kommunale bygg baseres på energistandard A. Ved rehabilitering av gamle, skal minimumskravet som hovedregel være energistandard B, så langt dette er mulig ut fra en vurdering av bygningsfysikk og kulturminneverdier.
d. Det åpnes for at det i reguleringsplaner kan settes strengere krav til energieffektivitet enn den til enhver tid gjeldende TEK.
e. Ved reforhandling av eksisterende leieavtaler og ved inngåelse av nye, skal det stilles krav om bruk av fornybare energikilder til oppvarming der kommunen er leietaker. Det kan gjøres unntak ved fornying av leiekontrakter for kommunale boliger.
f. Bygg som kommunen leier på det private markedet skal som hovedregel tilfredsstille lavenerginivå fra 2015 og passivhusnivå fra 2020.
g. Det vurderes å etablere fritak for gebyrer og hensiktsmessige rabatter for å oppmuntre til gode miljø-og enøktiltak.

8. Nye tiltak under energiforsyning:
a. All bruk av oljefyring i kommunale formålsbygg fases ut innen utgangen av 2014.
b. Det innføres et absolutt forbud mot installasjon av oljefyrer i nye kommunale bygg.
c. Det vurderes å innføre panteordning for oljeovner, oljefyrer og oljetanker i private husholdninger.
d. Det vurderes å installere solfangeranlegg på alle nye, kommunale bygg som ikke er, eller vil bli, tilknyttet fjernvarmenettet.

9. Nye tiltak under indirekte utslipp fra forbruk:
a. Gjennom samarbeid med offentlige og private aktører og med leverandørmarkedet skal kommunen være ledende i gjennomføring av kost-og miljøeffektive anskaffelser i kommunen. Kommunen skal stille relevante miljøkrav ved alle anskaffelser og bruke sin påvirkningskraft til å stimulere leverandører av varer og tjenester til miljøvennlig produksjon og adferd.
b. Gjenbruk er både et direkte klimatiltak og et indirekte holdningsskapende tiltak. En rekke gjenbruksbutikker er etablert i Akershus som Vekst-bedrifter med tilrettelagt arbeidstrening. Skedsmo kommune tar initiativ til å etablere gjenbruks-og byttestasjon i kommunen i samarbeid med relevante aktører.

10. Tiltak under informasjon og holdningspåvirkning:
a. Skedsmo kommune skal knytte seg til Convenant of Mayors fra 2012, og vurdere deltakelse i andre nasjonale og internasjonale nettverk.
b. Skedsmo kommune skal delta i Earth Hour og oppfordre husholdninger, næringsliv og alle kommunale virksomheter til å være med.
c. Det skal utarbeides et opplegg for en klimavettkampanje rettet mot kommunens innbyggere. Kampanjen skal gi informasjon om hva den enkelte kan gjøre for å redusere sine klimagassutslipp, herunder gi tips om hvilke støtteordninger som finnes. I tillegg skal kampanjen infomere om energi-og klimaplanen, hvilke målsetninger og tiltak kommunen har, og hva den enkelte kan gjøre for å bidra til å nå disse målsetningene.
d. Det innføres en årlig Klimafyrtårn-pris, som deles ut årlig på verdens miljøverndag 5. juni.

11. Det legges fram en sak til politisk behandling der alle tiltakene i energi-og klimaplanen kostnads-og effektberegnes. På grunnlag av beregningene legges det frem forslag til prioritering av tiltak for å nå de overordnede målsetningene som energi-og klimaplanen setter. Kostnads-og effektberegningene søkes gjort i samarbeid med andre kommuner og overordnede myndigheter. Åpenbart kostnadseffektive tiltak innføres fortløpende, og som del av arbeidet utarbeides følgende:
a. Strategi for utvikling av passivhus og plusshus i Skedsmo. Saken skal inneholde en plan for hvordan kommunen selv kan utvikle egne slike energieffektive hus, samt hvilke virkemidler kommunen kan ta i bruk for å øke antall passivhus og plusshus på det private eiendomsmarkedet.
b. Detaljert plan for hvordan utfasing av oljefyring i alle kommunale formålsbygg skal finne sted. Planen må inneholde en oversikt over hvilke virksomheter som i dag benytter oljefyrer, og en tidsplan for når disse skal byttes ut. Planen skal også inneholde kartlegging av ENØK-potensialet i virksomhetenes bygningsmasse.
c. Utfasingsplan for fossilt brensel til oppvarming med konkrete tiltak for å nå målet om at all bruk av fossilt brensel til energi i Skedsmo skal fases ut innen 2020. Utfasingsplanen bør ha en strategi for systematisk samarbeid med de største aktørene for å få på plass forpliktende avtaler om utfasing av all fossilt brensel og sikre at det ikke installeres nye oljefyrer.
d. Utredning om opprettelse av et klima-og energifond øremerket til å stimulere til gjennomføring av tiltak som reduserer klimagassutslippene fra ikke-kommunale bygg og anlegg i Skedsmo, samt tiltak som gir redusert og/eller mer effektiv energibruk.
e. Sak om omlegging til en mer miljøvennlig kommunal bilpark og økt bruk av biler som benytter seg av nullutslippsteknologi.

12. Det utarbeides et opplegg for kommunalt klimaregnskap knyttet opp mot målene i energi-og klimaplanen. Opplegget bør knyttes opp mot verktøy som utvikles av KS og regionalt verktøy for klimastatistikk som utvikles av Akershus fylkeskommune. Klimaregnskapet legges fram for årlig politisk behandling med vurdering av måloppnåelse.

13. Det legges fram en plan før sommeren 2012 om klimatilpasninger i kommunen. Planen skal deretter rulleres parallelt med kommuneplanen.

14. Holdningsskapende arbeid blant barn og unge, og deltakelse og medvirkning fra disse gruppene, prioriteres. Det lages en egen tiltaksplan rettet mot barn og unge.

15. Skedsmo kommune skal videreføre og styrke sitt regionale samarbeid for å sikre en mest mulig miljøvennlig utvikling av regionens samferdsel, og for å utvikle gode og attraktive kollektivløsninger i regionen. Det skal jobbes for flere parkeringsplasser for bil og sykkel ved kollektivknutepunkter i regionen, i samarbeid med staten, fylket og nabokommuner.

16. Skedsmo kommune skal videreføre og styrke samarbeidet mellom kommunen, forskning og næringsliv i regionen om videreutvikling av kompetanse og teknologi på energi- og miljøområdet. Skedsmo skal være en foregangskommune for utvikling og utprøving av nye energi- og miljøeffektive produkter og løsninger i egen virksomhet, drift og forvaltning. Skedsmo skal arbeide for en sterkere profilering og markedsføring av regionens miljøkompetanse og -teknologi i samarbeid med Kunnskapsbyen Lillestrøm og andre relevante aktører.

17. Skedsmo kommune søker Transnova om støtte til etablering av hurtigladepunkter for el-biler.

18. For hvert av tiltakene i planen identifiseres det hovedansvarlig sektor.

19. I arbeidet med å følge opp energi-og klimaplanen søkes det samarbeid med andre kommuner for å legge til rette for økt samhandling og skape et større fagmiljø. Skedsmo kommune skal ta initiativ til etablering av et regionalt energi-og klimakontor som kvalifiserer til EU-støtte i samarbeid med fylkeskommunen, andre kommuner og andre relevante aktører.

20. Formannskapet skal være styringsgruppe for oppfølgingen av energi-og klimaplanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**