Ja til mangfold!

Alle er like mye verdt. Venstre ønsker å kjempe for at personer med utviklingsavvik får et bedre vern mot krenkelser og overgrep enn det som man ser i dag. Ikke minst er dette viktig når man står overfor en mulig endring av dagens regler i Bioteknologiloven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bioteknologiloven regulerer vår bruk av teknologi på det spirende liv, og Arbeiderpartiet ønsker å endre lovbestemmelser i Bioteknologiloven, ved å tilby alle gravide ultralyd ved 12 uker. Det er mange fordeler ved ultralyd ved 12 uker, blant annet blir det en mer lik tilgang til teknologi og man kan unngå en del senaborter, ved at abort ved utviklingsavvik blir gjennomført tidligere i svangerskapet, noe som er en fordel for alle involverte, ikke minst kvinnen som gjennomfører abort.

På den andre side er det også noen alvorlige problem knyttet til ultralyd ved uke 12. Venstre mener at man ikke kan se på Bioteknologi loven isolert. Dagens Regjering har ansvaret for at rettighetene til mennesker med utviklingsavvik krenkes systematisk etter at de er født, og Venstre mener at dette påvirker handlingsrommet til de som har fått påvist at deres foster har et utviklingsavvik. Når man forsterker muligheten for flere å velge bort foster med utviklingsavvik, og det samtidig som det dokumenteres at det foregår sterk diskriminering av mennesker med utviklingsavvik, gjør man det vanskeligere for de som ønsker å beholde et foster med utviklingsavvik. I Danmark blir det nå nesten ikke født personer med Downs(ca 10 per år) mot tidligere ca 50-60 personer per år. Dette har blitt karakterisert som en enorm samfunnsbesparelse i Danmark, noe som vitner om kynisme og et diskriminerende menneskesyn overfor personer med utviklingsavvik. Det er også et forsøk på å styre kvinners valg i retning av å ta abort når det er påvist et utviklingsavvik.

Diskriminering av personer med utviklingsavvik, foregår hver dag i stort omfang i Norge, blant annet ved at det blir det bygget det man kan kalle "omsorgsgettoer" i mange kommuner. Det vil si at psykisk utviklingshemmede blir stuet sammen bofellesskap som har form av institusjoner, og de blir fratatt retten til å utforme sitt liv etter egne ønsker og interesser. I stedet blir kommuneøkonomien sine kortsiktige innsparingsbehov som styrer livene til mennesker med bistandsbehov. Slik kan vi ikke ha det.

Det har også gjennom en serie avisartikler i en av landets hovedstadsaviser i høst blitt dokumentert at mennesker med psykisk utviklingsavvik, svært ofte blir utsatt for seksuelle overgrep, og at det ofte ikke gripes inn, når det er erkjent at dette skjer. Dette er uakseptabelt.
Også de med psykisk utviklingshemming har rett til leve sitt liv etter egne ønsker og preferanser, og de har rett til beskyttelse mot overgrep og undertrykkelse. De bør også ha rett til å bli sett på som verdifulle samfunnsmedlemmer, ikke bare som en utgift. Et bedre diskrimineringsvern for personer med utviklingsavvik, kan gjøre en endring av dagen Bioteknologilov mindre bekymringsfull. Dette handler om hvilke verdier vi vil kjempe for i vårt samfunn, ikke om teknologi.

Birgitte Hjertaas

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**