Hovedtaler Per A. Thorbjørnsen sin tale under Landsmøte 2011

Dirigenter, kjære landmøte

Takk Trine for en fantastisk tale. Takk Trine for et fantastisk år. For resultarer. Et år preget av politikk, saker, engasjement og utholdenhet. Det har vært en fryd å følge deg. Du har skapt et fornyende Venstre. Du har vært nær, du har vært raus. Takk også til Borghild, Helge og Ola. Vi har sett et team. Eg e sikker på at jeg har landsmøtet med meg når jeg sier at vi er svært stolt av dere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Men: Eg bare må. Si noe om regjeringspartiene. De er ikke å forstå seg på. De er for lokale sykehus — de er i mot lokale sykehus, de er i for datalagringsdirektivet — de er mot DLD, de er for monstermaster de er mot, de er for oljesandprosjekt i Canada de er i mot. Listen er betydelig lenger. Enten er det statsråder som står mot hverandre, eller så er det konflikt mellom regjeringen på Stortinget, eller så er det avstand mellom det sentrale og det lokale politiske miljø. Nevn et problem, en utfordring. Regjeringspartiene gir deg svar — mange ulike svar. Alltid en helgradering. Det er politisk uholdbart. Det gjennomskues. Er det rart vi kjemper for en ny regjering?

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Men jeg vil snakke om helse, om velferd. Først et råd: gå ikke inn i valgkampen uten en aktiv eldreomsorgspolitikk, eldreomsorgen er all kommunal helsepolitikks mor. Men det er andre vesentlige områder som har krav på å bli løftet fram.

For det første: Vi må sikre videreutvikling av helsevern for psykisk utviklingshemmede, slik at den ikke fremstår som den glemte reform. Situasjonen i mange kommuner er urovekkende i forhold til hvor langt reformen er implementert slik intensjonen var. Det er åpenbare utfordringer på støtteordninger bl.a. til differensierte boliger og bedretjenesteutvikling. Men vi bør først kreve en kommisjon som viser i hvilken grad vi har nådd de ambisiøse målsettingene i reformen og levekårene for den aktuelle gruppen. Folk først.

For det andre: Den ideelle stiftelsen Hiimsmoenkollektivet i Rogaland med 20 behandlingsplasser for unge i aldersgruppen 15-18 år med alvorlige rusproblemer står i akutt fare for å bli nedlagt. Kollektivet har eksistert i snart 30 år og oppnår gode behandlingsresultater. Det tar minst fem år å bygge opp en institusjon. Det tar noen måneder å legge ned.

Årsaken til at kollektivets eksistens står i fare er å finne i anbudssystemet.
Det er så opprørende, det er så langt unna enkeltmennesket og for meg som venstremann er det ubegripelig det som skjer. Ka e det regjeringen holder på med ? Folk først.

For det tredje: Samhandlingsreformen trer i kraft 1. Januar. Kommunene skal overta sykehusfunksjoner. Fra et Stavangerperspektiv vi jeg hevde at reformen i øyeblikket er i frittflytende kaos. Jeg er svært, svært usikker på om vi blir gitt de verktøy vi trenger for å ta dette veldige ansvaret. Husk reformen handler om å la helseveksten komme i kommunene og ikke i sykehusene Mye skal falle på plass når Stortinget skal behandle saken i april. Jeg vil hevde at samhandlingreformen skriker etter å bli utsatt et år. Navreformen var faktisk bedre planlagt, men vi vet hvordan det gikk La ikke systemet gå foran folk. Folk først.

Jeg sa innledningsvis at regjeringen ikke er til å forstå seg på: Hør her: Stavanger fikk 23,5 av eldremilliarden i høst, samtidig, samtidig reduserte de tilskuddet for ressurskrevende tjenester med 32,2 mill. det første skryter de av, det andre fortier de. Det er uhørt, det er frekt –

Vi trenger en ny regjering i 2013, men første trinn er et sterkt Venstre ved kommunevalget. Lykke til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**