Høgskolen i Telemark

Bjørn Erik Kristiansen (V) fremmer i bystyremøtet i Porsgrunn 31. mars 2011 en interpellasjon vedørende HITs framtid med hensyn til en eventuell utvikling mot universitetsstatus .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Interpellasjon i Porsgrunn Bystyre 31. mars 2011.

"Universitetsbyen Porsgrunn" – bør Porsgrunn kommune lage en handlingsplan for å styrke Porsgrunn som et attraktivt studiested for høyere utdanning?

Lov om universiteter og høyskoler i 2003 åpnet for at de tradisjonelle høyskolene kan utvikle seg til universitet. Men kravene til kvalitet er strenge. For å rykke opp til universitetsstatus kreves minst 5 mastergradsprogrammer og 4 doktorgradsprogrammer (Ph.D). Siden 2003 er 4 nye universiteter godkjente; I Stavanger, i Agder, på Ås og i Nordland . Ytterligere 4 universiteter er under planlegging; Oslofjordalliansen utenom Ås (høyskolene i Vestfold, Buskerud og Østfold), Innlandet (Lillehammer, Hedemark og Gjøvik),Høyskolen i Oslo og Akershus og Høyskolen i Bergen). Regjeringen har foreslått en innstramming av kravene til Ph.D. —programmene og ønsker også at de nye universitetene skal være store.

Høgskolen i Telemark er kommet i en vanskelig situasjon. Høyskolene i Vestfold, Buskerud og Østfold har fått Kunnskapsdepartementets godkjennelse til å gå videre med sin fusjonsplan som ikke omfatter Telemark.

Det pågår for tiden et utredningsarbeid for å se på muligheten av å slå seg sammen med Universitetet i Agder. Dette synes å være den eneste realistiske mulighet HIT har for å oppnå universitetsstatus. Et sammenslått "Skagerak Universitet" vil bli ett av Norges fem største, og vil kunne stå sterkt i kampen om forskningsmidler både nasjonalt og forhold til EU støtte. Å utvikle HIT til et "Universitetet Telemark" er lite realistisk med de nye skjerpede kravene til godkjennelse av Ph.D.- programmene. Å forbli en tradisjonell høyskole vil være en svekkelse av utdanningstilbudet i Telemark.

Dersom HIT lykkes i sine planer om å slås sammen med Agder Universitet til et nytt stor-universitet "Skagerak Universitet", vil Porsgrunn kommune komme i et konkurranseforhold også med vertskommunene Grimstad og Kristiansand om studentene. Bø kommune vil med stor sikkerhet fortsette som en viktig campus i et nytt universitet. Dersom HIT ikke blir en del av et stor-universitet men må forbli en ordinær høyskole eller må utvikle seg til et eget universitet, vil kampen om studentene bli svært hard. Porsgrunn kommune har i sitt vedtak i Bystyret 9. desember 2010 forpliktet seg til å støtte utviklingen av Høyskolen til et universitet, og erkjenner HIT/universitetets betydning for utviklingen av næringslivet og kulturlivet i Porsgrunn. Campus Kjølnes har om lag 200 ansatte, og har 2200 studenter som, dersom hver student legger igjen 100.000 kroner, bidrar til en årlig inntekt i byen vår på om lag 20 millioner kroner.

Hva kan Porsgrunn konkret bidra med for å sikre Høgskolens videre utvikling og tilstedeværelse i Porsgrunn og til å gjøre Porsgrunn til en enda mer attraktiv by for studentene å søke seg til? For studentene vil både det faglige og sosiale tilbudet være av betydning for valg av studiested. Porsgrunn Venstre mener at Porsgrunn kommune bør lage en handlingsplan for sin rolle som vertskommune og at en handlingsplan bør inneholde følgende punkter:

1. Opprettelse av en formell kontaktgruppe bestående av ordfører og rådmann, rektor og direktør ved HIT samt studentrepresentant. Gruppen møtes jevnlig.
2. Direkte økonomisk støtte til f.eks et professorat i et ønsket fagområde,
3. Bidra til å finansiere det planlagte kompetanse-,universitets- og forskningsfondet i Telemark
4. Gi studentene ved Campus Kjølnes et attraktivt sosial tilbud ved å sikre studentene egnede lokaler til konserter og andre arrangement.

Ønsker Porsgrunn kommune å utarbeide en slik handlingsplan for sin rolle som vertskommune for høyere utdanning?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**