Debatt om proffboksing på Lille i Bergen

Siste dagen i den romerske krigsgudens egen måned, møtte Venstres Erlend Horn SV til debatt om legalisering av proffboksing. Hordaland Venstre ønsker å oppheve forbudet, og tar saken til Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

– Sammen med Oslo Venstre har fylkeslaget i Hordaland gått inn for å oppheve forbudet mot proffboksing i Norge. Jeg har selv fremmet en resolusjon til Venstres landsmøte i helgen, sier Erlend Horn, bokseentusiast og Venstres andrekandidat til bystyret i Bergen.

Proffboksing har vært forbudt i Norge siden 1981. Landet er i samme selskap som blant annet Cuba, Nord-Korea og Iran.

Horn_boksedebatt

Foto: Tallak Rundholt

– Det kan ikke være slik at idrettsutøvere som Cecilia Brækhus ikke kan utøve sin idrett i hjemlandet fordi enkelte politikere ikke liker det hun driver med. Det er å gjøre idretts-Norge en bjørnetjeneste, sier Horn.

Nyansert debatt
I debatten kom det frem flere argumenter for et forbud. Horn mener de ikke holder vann. Han synes boksetrener Hjalmar Styve, som også deltok i panelet, har tatt hovedpoenget.

– Boksing er ikke ufarlig. Det er det heller ingen som mener. Poenget er at det sjelden er en god idè å forby noe med mindre du har en veldig god grunn. Jeg kan ikke se at det er noen grunn til at proffboksing skal være forbudt, mens for eksempel ekstremsport er tillatt, avslutter bystyrekandidaten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**