350 østfoldinger til valg for Venstre

I dag går fristen for å stille lister til kommune- og fylkestingsvalget ut. Venstre er det partiet med sterkest vekst i antall lister i fylket. – Jeg er utrolig stolt av at rundt 350 østfoldinger har sagt ja til å kjempe for skole, miljø, verdiskaping og velferd denne høsten, sier fylkesleder Geir Helge Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Østfold delegasjon til LM2010

Foto: Christoffer Biong

Med 15 rene Venstre-lister i Østfold i 2011 har det ikke siden 1971 vært flere Venstre-lister i fylket, og aldri har større andel av befolkningen i fylket kunnet stemme Venstre.

– Jeg er utrolig stolt av at rundt 350 østfoldinger har sagt ja til å stå på Venstre-lister rundt om i fylket vårt. Det betyr at flere velgere kan stemme for flere bedre lærere i skolene og bedre etablerer- og vekstvilkår for bedrifter i Østfold til høsten en noensinne før, sier leder av Østfold Venstre Geir Helge Sandsmark.

Et fylkeslag i vekst

Venstre kake marsipan logo musikk

Foto: Inge Solli

Det liberale sentrumspartiet har med 297 medlemmer i Østfold i 2010 satt medlemsrekord i nyere tid. Sammen med denne veksten i antall lister og et usedvanlig godt valg i 2007 kan det se ut som om det blåser en liberal vind over Østfold.

— Venstre trengs i Østfold. Vi kjemper for å binde fylket sammen med vei og tog. Vi snakker om flere nye arbeidsplaser og flere bedre lærere, og vi mener at naturmiljøet må ivaretas på en bedre måte. Venstre setter folk først og vil gi menneskene muligheter til å skape seg selv et godt liv, sier Sandsmark videre.

Første liste i Aremark siden 1947

Solveig Toft

Foto: Privat

Solveig Toft topper Venstres liste i Aremark. Der har ikke Venstre stilt egen liste siden 1947. Der vil den nystartede Venstrelista arbeide for å bevare naturmiljøet i Vestfjella, samtidig som de arbeider for kultur, skole og næringsutvikling. Siden det i dag ikke sitter noen tydelige naturvernere i kommunestyret stiller Toft og de syv andre på listen opp for Venstre dette valget.

Også i nabokommunen, Halden, er Venstre en sårt tiltrengt opposisjon. Som det eneste partiet som aldri har samarbeidet med Arbeiderpartiet i kommunestyret, og som den tydeligste forsvareren av lokaldemokratiet i festningsbyen har Venstre med ordførerkandidat Geir Helge Sandsmark i spissen, og hele 50 navn på listen gode muligheter til å bli valgvinner.

Ny giv i Sarpsborg Venstre

Pål Antonsen

Foto: Jarl M. Andersen

Etter mange år med blandet aktivitet har nå yngre ambisiøse krefter tatt fatt i Sarpsborg Venstre. Sammen med den erfarne og kjente turistsjefen og kulturpersonligheten Pål Antonsen topper Venstre listen sin med fem fremadstormende politikere under 35 år.

Ulf Trenum tar gjenvalg i Fredrikstad, men også han får med seg et nytt og spennende lag. Nye og spennende er de også i Hvaler. Der alle de fire kummulerte, med Raymond Ingemannsen i spissen, er nye i Hvalerpolitikken.

Første kvinnelige ordfører i Eidsberg?

Maren Hersleth Holsen

Foto: Ecobox

I Indre Østfold har vi mange muligheter til å få ordføreren. Maren Hersleth Holsen vil bli Eidsbergs første kvinnelige ordfører og har med seg et knallsterkt Venstrelag i ryggen. Ved sist valg var Hobøl (13,1 %) og Rakkestad (14,9 %) fylkets beste Venstrekommuner. Venstretoppene Simen Saxebøl og Villy Tjerbo tar gjenvalg og stiller som ordførerkandidater.

Johan Aksel Ekhaugen stiller nok en gang opp som førstekandidat for Trøgstad Venstre, mens Gunn Melnæs i Askim trapper ned som andrekandidat, og får Inge Rindedalen som ny Venstretopp i Indre Østfolds største kommune. I Spydeberg satser de nytt med tre kummulerte og Thor Erik Klever på topp.

Råde opp av grøfta

Christian Holstad Lilleng

Foto: Privat

Råde Venstre er et nytt friskt pust i Østfoldpolitikken. Med Christian Holstad Lilleng som ordførerkandidat går de for valgseier i den grønne landbrukskommunen mellom byene. Nye friske pust er det også i Våler der Venstre stiller med et ungt lag, og Svein Anders Tjernsbekk som førstekandidat.

I Moss og Rygge tar dagens profilerte Venstrepolitikere gjenvalg. Sindre Westerlund Mork går for en ny periode i Østfoldpolitikken, og i nabokommunen, Rygge, er Finn Erik Blakstad Venstres mann nummer én.

Vil ha tre på fylkestinget
Per Magnus Finnanger Sandsmark (Halden), Sindre Westerlund Mork (Moss) og Britt Fladmark Holta (Eidsberg) er Venstres toppkandidater ved fylkestingsvalget.

— Østfold Venstre har som mål å bli et større parti i Østfold, som får muligheten til å satse på kunnskap, miljø, verdiskaping og velferd i så mange kommuner som mulig. Med så mange og sterke lister har vi alle muligheter til å gjøre et godt valg i fylket og å sette folk først, avslutter Geir Helge Sandsmark.

Østfold Venstres toppkandidater ved fylkestingsvalget 2011: 1. Per Magnus Finnanger Sandsmark, Halde

Foto: Christoffer Biong/ VHO

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**