Velkommen til Venstres landsmøte!

Venstres landsmøte avholdes i Trondeheim 1. – 3. april. Tema for landsmøtet er verdiskaping og næringspolitikk, med behandling av “Liberale reformer for økt verdiskaping”, sluttrapporten til Venstres verdiskapingsutvalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

- Det holder ikke med flikking – det må gjennomføres noen grunnleggende reformer, sier Lars Peder Nordbakken.

– Det holder ikke med flikking – det må gjennomføres noen grunnleggende reformer, sier Lars Peder Nordbakken.

kreativt mangfold, friere forskning, et åpnere og mer inkluderende arbeidsliv, fremtidsrettet bærekraft, er stikkord for Venstres næringspolitikk.

Ny næringspolitikk
– Norge trenger en ny liberal næringspolitikk som stimulerer og legger forholdene mer produktivt til rette for gründere og verdiskapende innovasjoner. Det er nøkkelen til en mer dynamisk og robust markedsøkonomi som vil gjøre oss mindre avhengig av en usikker fremtidig prisutvikling på olje, gass og andre råvarer, sier Lars Peder Nordbakken. Nordbakken, som er fylkesleder for Akershus Venstre og senstralstyremedlem, har ledet arbeidet med å utvikle ny næringspolitikk for Venstre. Verdiskapingsutvalget har lagt fram sin sluttrapport, “Liberale reformer for økt verdiskaping“, som skal behandles på landsmøtet. Les også Lars Peder Nordbakkens kronikk om næringsutvikling.

Akershus Venstre har sendt inn fem forslag til politiske uttalelser:
•Bedre lavtersketilbud for barn og unge
•Skinnegående infrastruktur må få status som stamvei
•Slipp miljøbilene fram – gi avgiftsfritak for de ladbare hybridene
•Styrk krisesentrene og familievernet
•By- og stedsutvikling med mennesket i sentrum

Vil ha sterkere regioner
Inge Solli tok ordet i den generelle politiske debatten, og holdt innlegg om regionreform og kollektivtransport.

Siri Engesæth er delegasjonsleder for Akershus.

Akershusdelegasjonen ved dette landsmøtet teller 19 delegater, og er den nest største blant landets fylkeslag. Se hvem som deltar fra Akershus her.

Mer om Venstres landsmøte:
Samleside for landsmøtet
Trine Skei Grandes tale til landsmøtet