Valgprogrammet behandles på medlemsmøte onsdag

Det er medlemsmøte i Stavanger Venstre onsdag 30. mars kl 1900 hvor valgprogrammet 2011 -2015 skal behandles og vedtas. Møtet finner sted i Kultkjelleren på Sølvberget (kjelleren under Kultkafeen på Kulturhuset).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres landsmøte 2009, middag, kveld

Foto: Steinar Haugsvær

Alle medlemmer som har betalt kontingent for 2011 har stemmerett.
Programforslaget er tilgjengelig her >>

Programforslaget viderefører Venstre som det klare bymiljøpartiet i Stavanger. Venstre fortsetter sitt arbeid som trehusbyens forsvarer.

Klima, miljø og byutvikling
Moderne miljøriktig byutvikling står sentralt for partiet i årene som kommer. Det handler om store grep for framtiden. En effektiv by, der det skal eksistere nok boliger til de som vil etablere seg her. Og et transportsystemet som endres slik at det blir helt naturlig å velge kollektivtransport framfor privatbilbruk.
Transportpolitikk er også klimapolitikk for Venstre. Venstre vil arbeide for at Stavanger tar sin del av ansvaret for at Norge skal oppfylle sin del av Kyoto-avtalen og blir ledende i anvendelsen av ny miljøteknologi.

Næring og innovasjon
Venstre vil at regionen skal være verdensledende innen energisektoren med en leverandørindustri i verdensklasse. Venstre vil støtte opp om offshoreklyngen både for å beholde etablerte bedrifter og gjøre det attraktivt å etablere seg her for nye.
Programmet slår fast at det er av største viktighet at regionen har høy kompetanse, gjennom et styrket universitet og gode forskningsmiljøer.

Kunnskap
Alle elever har rett til å gå på nærskolen og Stavanger Venstre vil jobbe for at alle barn skal ha en trygg og god oppvekst i eget nærmiljø. Den viktigste prioriteringen for Venstre i den kommende perioden er etter- og videreutdanning for lærerne og at skolen skal avbyråkratiseres.

For Venstre er det viktig å sikre et pedagogisk godt tilbud i alle kommunens barnehager. I de avdelingene med de minste barna (0-2 år) er det spesielt viktig å ha fokus på tilstrekkelig med pedagogisk personale og at det er tilstrekkelig med areal.

Velferd
Mye av omsorgssektoren handler om tilbudet som gis de eldre, psykisk syke, rusavhengige, funksjonshemmede og utviklingshemmede. Venstre forplikter seg til byggestart for nye Lervig sykehjem i 2012 og vil løfte vanskeligstilte i kommunen. Venstre vil se til at det arbeides systematisk for å hindre at barn vokser opp i fattigdom.

Styring og arbeidsgiverrolle
Programmet slår fast viktigheten av ansvarlig økonomisk styring og dyktige medarbeidere.
Venstre slår fast at varsling er ønskelig og nødvendig og ikke under noen omstendigheter skal føre til reaksjoner for den ansatte.

Se presentasjonen av programforslagets hovedpunkter her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**