Ingen lovlighetsklage takket være Høyres Hilde Gravnås

I Moss kommune har de borgerlige partiene måttet gå til lovlighetsklage på flertallets vedtak i den såkalte “barnehagefinansieringssaken”. Flertallet i Råde kommunestyre avslo derimot den betente delen av Utvalg for Oppvekst og Kulturs forslag etter sterkt trykk fra Råde Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Flertallet i kommunestyret endret

Flertallet i kommunestyret endret “barnehagefinansieringssaken”.

Råde Venstre har vært meget aktive i media den siste uken for å forhindre at kommunestyret vedtok et vedtak som kunne få rettslig etterspill. Utvalg for Oppvekst og Kultur hadde i "barnehagefinansieringssaken" blant annet foreslått at de ikke-kommunale barnehagene "skal minimum tilby lønns- og arbeidsforhold tilsvarende kommunale barnehager", noe som i Råde Venstres øyne ville gripe langt inn i forhandlingsretten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker hos en tjenesteleverandør. Et slikt vedtak ville blant annet kunne bety at lokale lønnsforhold i Råde vil kunne styre rammene for private barnehagers prioriteringer i lønnsforhandlinger (og pensjon og arbeidsvilkår) både i og utenfor Råde kommune.

Diskusjonen i kommunestyret var lange, og faktisk ganske ideologiske, og det var lenge åpent om hvor dette ville ende. Ordfører Kjell Løkke (Ap) forsøkte å dra inn en sosial dumping-sak fra Hobøl (!) som argument for å la forslaget stå som det var, men fikk ikke gehør fra flertallet (H/Frp/Krf + en utbryter fra Sp). Høyres Hilde Gravnås fikk flertall for forslaget Råde Venstre har flagget, og derfor ble den omstridte setningen omgjort til ".. å stille krav om ordnede lønns- og arbeidsvilkår".

Med dette slipper Råde kommune å møte ett rettslig krav fra Private Barnehagers Landsforbund (PLB) om dette punktet, noe PBL hadde varslet i forkant av møtet. Vi sender en stor takk til Høyres Hilde Gravnås for meget godt arbeid i saken!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**