Høyre og datalagringsdirektivet

Kristiansand Venstre hadde 21. mars følgende leserinnlegg i Fædrelandsvennen om Høyres og Petter Gitmarks stemmegivning i saken om Datalagringsdirektivet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kristiansand Venstre registrerer med tristhet at Høyres Petter Gitmark synes at en total kartlegging av hvor alle nordmenn er til en hver tid, og hvem de kommuniserer med, er et legitimt virkemiddel i kampen mot kriminalitet.

Høyres prinspipprogram innleder med å si at “Høyre vil bygge sin politikk på tillit til enkeltmennesket”. Gitmark kaster disse prinsippene over bord når han mener det er riktig å drive statspålagt bevissikring mot alle nordmenn i tilfelle de skulle finne på å gjøre noe galt. Med sin stemmegivning i saken om EUs datalagringsdirektiv snur han opp ned på helt sentrale rettsprinsipper som vårt samfunn har vært styrt etter. Som for eksempel Grunnlovens paragraf 102: “Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde”.

Kristiansand Venstre mener at du simpelthen ikke skal overvåkes dersom du ikke har gjort noe ulovlig. Vi anerkjenner politiets behov for tilgang til trafikkdata, men dette må skje på bakgrunn av konkret mistanke og etter domstolsavgjørelse. Vi er spesielt bekymret for sikkerheten til varslere og til pressens kildevern. Høyre sier at “for å beskytte kildevernet vil Høyre kreve begrensninger i adgangen til å avlytte telefoner/lokaler som brukes av journalister”. For et liberalt parti burde bare tanken på å overvåke journalister få alle varsellamper til å lyse.

Vi har alle noe å skjule. Ikke fordi vi gjør noe ulovlig, men fordi vi har et privatliv.

Jan Edvard Næss Jerstad,
Kristiansand Venstre

Du kan lese mer om Venstres holdning til Datalagringsdirektivet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**