I planen blir det pekt på flere sett av virkemidler for å få til en styrket kollektivtrafikk, og Venstre synes det er både riktig og framtidsrettet av fylkesrådmannen å peke på muligheter som bruk av veiprising, parkeringsrestriksjoner sammen med et godt utbygd rutetilbud i de tettest befolkede områdene.
Derfor er delplanene for henholdsvis byer og tettsteder og etablering av næringsarealer svært viktige i samspillet for å få til en optimal styrking av kollektivtrafikken i fylket, sa han videre i sitt innlegg.
Det er viktig at alle aktører bidrar med å få realisert det som dette planprogrammet legger opp til, både fylkeskommune, kommuner og statlige virksomheter i fylket. Dessverre så vi senest i forrige uke hvordan staten viste sin holdning ved etablering av et kollektivknutepunkt ved HiVe på Bakkenteigen.
En plan som bygger opp om styrket kollektivtrafikk er også en god bruk av skattekronene. Ved å tilrettelegge for økt kollektivtrafikk får vi mer igjen for hver krone benyttet til dette formålet, samtidig som vi i noen grad kan begrense veiinvesteringer for å ta unna for en økt biltrafikk.
Den framlagte planen som nå sendes ut på høring er dokument med godt innhold og gode planer og ideer for å få til en styrket kollektivtrafikk, avsluttet Kåre Pettersen.