“De forferdede” bestemmer

Det er ingen grunn til å kritisere Asplan Viak for illustrasjonene av tenkt byggehøyde i havneområdet. Det er vi politikere som har bedt om illustrasjonen som en del av prosessen med å lage en plan for den framtidige utviklingen for havneområdene i Grimstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi ville ha en slik 3D-tegning nettopp fordi vi alle sammen er opptatt av å lykkes med en byutvikling som går godt sammen med det bysentrum vi allerede har og vil bevare. Det er veldig lett å ta feil av hvordan nye bygg vil bli seende ut når vi ellers jobber med kart der et område for boliger, forretning eller hva det måtte være bare er merket av som et felt. Å se for seg hvordan fire eller fem etasjer vil ta seg ut er ikke bare lett med utgangspunkt i et kart.
Grimstad Adressetidende skrev etter møtet der illustrasjonene ble vist at politikerne ble forferdet. Det var nok ikke så langt unna sannheten, for meg ble det med en gang tydelig at fire etasjer på nye bygg ved Odden-senteret (som har tre) blir galt og for høyt. Og vi oppdaget at det innenfor forretningsområdet vi hadde merket av på kartet i et tidligere møte, faktisk var mulig å plassere bygg på tvers foran Odden-senteret. Jeg hadde ikke en gang tenkt tanken, og da var det veldig greit å få illustrert at noen andre hadde sett det som en mulighet. Så kunne vi forkaste den!
Volumillustrasjoner er ikke tegninger av bygg, bare en markering av høyder og maksimale volum. Derfor kan slike illustrasjoner se spesielt skremmende ut. Selv vakre Biodden blir mindre pen med denne metoden. Fordi disse kan misforstås, blir slike skisser i mange andre kommuner bare vist i lukkede møter. Fordi Grimstad er en svært åpen kommune, kan folk følge med i alle steg i prosessen. Jeg håper de engasjerer, og har tillit til at alle forstår at ingen arkitekt vil finne på å tegne bygg slik.
I alle fall vil ingen ansvarlig politiker med hjerte for byen vår finne på å vedta en reguleringsplan med et slikt innhold. Og da er jeg tilbake ved mitt hovedpoeng: Det er ikke Asplan Viak, og heller ikke planavdelingen i kommunen, som bestemmer hvordan Grimstads sjønære områder skal se ut i framtiden. Det gjør vi folkevalgte. Men for å lykkes trenger vi svært dyktige fagfolk med i prosessen, enten de er vår egne medarbeidere eller innleide konsulenter.
Grimstad kommune bruker Asplan Viak i dette og noen andre prosjekter — fordi de har med sin kompetanse og erfaring har vunnet våre konkurranser om å levere disse tjenestene (svaret på Kjeld Maldes spørsmål om hvor mye som er betalt til Asplan Viak er for øvrig 767.000 i 2009 og 933.000 i 2010). I tilegg bruker en del private eiendomsutviklere Asplan Viak til å utforme sine forslag til reguleringsplaner, men deres valg av konsulenter har Grimstad kommune ingen innvirkning på.
Hans Antonsen (V)
Ordfører