Parkeringsvegring blant fylkets folkevalgte

Fylkestinget behandlet denne uke innføring av parkeringsavgift ved fylkeshusets parkeringsplasser. Venstre støttet rådmannens forslag om innføring av avgift og ville også ha dette ved øvrige fylkeskommunale virksomheter etter en vurdering fra rådmann.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Parkeringsskilt

Debatten viste at alle partier med unntak av FrP ønsket innføring av parkeringsavgift, men det var Venstre som gikk lengst med sitt forslag om å få innført avgift også ved andre fylkeskommunale virksomheter. Dessverre var det ikke ingen andre partier i fylkestinget som så langsiktig i denne saken.

Både Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Høyre hadde sine alternative forslag som inneholdt punkter om begrenset avgift, vurdering og ønske om politisk behandling ved innføring andre steder og forslag om hvordan pengene skulle benyttes.

Venstre mener rådmannens skisse til disponering av parkeringsmidlene bygger opp under økt sykkelbruk og bruk av kollektivtransport på en god måte.

Både Aina Dahl og Kåre Pettersen fra Venstre tok ordet i saken, og uttrykte klart hvor viktig det var å gå foran som et godt eksempel innenfor dette området.

Venstre fremmet følgende forslag i saken:
Fylkesrådmann gis fullmakt til å innføre parkeringsavgift ved fylkeshuset og etter en vurdering også ved øvrige fylkeskommunale virksomheter.

Aina Dahl

Aina Dahl

Aina Dahl holdt følgende innlegg i debatten:

Jeg er svært glad for denne saken og fylkesrådmannens velbegrunnede innstilling. Den viser at vi har en fylkesrådmann og en administrasjon som forstår nødvendigheten av en forpliktende klima- og energipolitikk.

Det kreves om vi skal lykkes i vår kamp for å redde klimaet på kloden.
Venstre ser innføring av parkeringsavgift ved fylkeshuset som en meget viktig oppfølging av fylkeskommunens arbeid med klimapolitikk.

Som miljøfyrtårnbedrift er dette et klokt bidrag.

Venstre forventer flere klima- og energitiltak ut fra den klimaplanen og de strategiene fylkestinget har vedtatt, første gang høsten 2007.

Fylkesrådmannen antydet i gjennomgangen av våre økonomiske utfordringer framover at vi kanskje måtte ha et lavere ambisjonsnivå ift å følge opp planer.
Det må ikke være tema når det gjelder miljøutfordringen. Klima og miljø skal være et tema i alt det fylkeskommunen driver med.

Innføring av parkeringsavgift er noe langt mer enn symbolsak. Parkeringspolitikken er blant de viktigste virkemidlene i et fylke der biltrafikken er altfor dominerende.

Parkering Hvasser

Foto: Roar Jonassen

Det er behov for en mer restriktiv parkeringspolitikk i Vestfoldbyene og parkeringsavgift hos større virksomheter er et viktig bidrag til det.

Venstre vil komme tilbake til parkeringspolitikken i arbeidet med bærekraftig arealpolitikk i Vestfold.

Venstre forventer at flere større offentlige virksomheter vil følge opp fylkeskommunens utmerkede eksempel. Jeg tenker særlig på Statens park i Tønsberg, Fylkesmannen i Vestfold og Høgskolen i Vestfold.

Gratis parkeringsplasser stimulerer verken studenter eller ansatte til å kjøre kollektivt.

Den eneste måten å løse trafikksituasjonen ved høgskolen er ved mindre bruk av bil, en aktiv parkeringspolitikk og satsing på kollektivtrafikken.

Gratis parkeringsplass er ingen rettighet verken for fylkespolitikere eller ansatte. Jeg er glad for at fylkesrådmannen går foran som eksempel.

Og selv med moderat parkeringsavgift har de ansatte fortsatt gode parkeringsvilkår.

Jeg håper både politikere og ansatte blir med på dette viktige miljøløftet og ønsker lykke til med prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**