Idrett: Nes Idrettsråd besøker Nes Venstre

Tom Hagen fra Nes Idrettsråd inviterte seg selv på besøk under møtet om programarbeidet mandag. Mye av idrettsrådets ønsker for 2011-2015 sammenfaller med Nes Venstres allerede uttalte politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

— Vi ønsker kort å presentere Nes Idrettsråd sitt arbeid, samt Nes-idrettens tanker og ønsker for fremtiden. I tillegg ønsker vi en kort presentasjon av Deres parti sine tanker om kultur og idrett i progammet foran Kommunevalget høsten 2011, sa leder i Nes Idrettsråd, Tom Hagen, i brevet hvor de inviterte seg selv til Venstres møte.

Nes Venstre setter pris på besøk og innspill både fra organisasjoner og privatpersoner. Vi var glade over å kunne ønske Tom Hagen velkommen til møtet.

Han kunne blant annet fortelle at det er rundt 7000 medlemmer knyttet til et eller annet idrettslag i Nes. Dette utgjør mer enn en tredjedel av kommunens befolkning.

Hagen presenterte videre Nes-idrettens tre ønsker for de kommende årene:

* Få tilbake kommunal andel til bygging av idrettsanlegg
Hagen kunne fortelle at Nes kommune er i en særstilling, ikke bare i Akershus men på hele Østlandet, ved at det er idrettslagene, ikke kommunen, som eier idrettsanleggene.

* Øke potten til driftstilskudd

I dag har idrettsrådet 1,5 millioner til disposisjon, hvorav 0,5 millioner er fra Venstres forslag om påslag til energikrevende anlegg. Idrettsrådet ønsker at denne potten økes til 2 millioner, hvor de 0,5 millioner beholdes til energikrevende anlegg, mens 1,5 millioner går til vanlig driftstilskudd.

* Utbedre hallkapasiteten i kommunen
Idrettsrådet stiller seg positive til Nes Arena, ettersom denne kan bidra til å øke hallkapasiteten i kommunen. Hagen oppfordret også politikerne om å ha hallkapasiteten i tankene når man i fremtiden skal planlegge ny skole.
— Da er det lurt å vurdere å bygge idrettshall fremfor en vanlig gymsal, sa Hagen.

Øystein kunne etter møtet slå fast at mye av dette sammenfaller med Venstres allerede uttalte politikk (se under), og idrettsrådets ønsker vil i stor grad gjenspeile seg i Nes Venstres program for 2011-2015.

Dette mener Nes Venstre om idretten i Nes:
* Potten til idrettslagene må økes
* Nes Arena kan gi kommunen sårt tiltrengt hallkapasitet
* Mer til idretten i Venstres alternative budsjett