Vedrørende min politianmeldelse av Lister Barnevernstjeneste

Tusen takk for svar fra Rune Steiro. Et meget interessant innlegg, med faglige betraktninger og gode råd i forhold til forbedringspotensialet innen det offentlige hjelpeapparatet, skriver Melinda Kvinlaug i et leserinnlegg i Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Det er ikke min hensikt å svartmale barnevernet. Jeg kjenner mange fantastiske folk som jobber innenfor nevnte etat, og mange barnevernsansatte og andre offentlig ansatte gjør en viktig og helt nødvendig jobb i forhold til barn som lider og familier som trenger hjelp. Det jeg ønsker er å rette fokus på den siden som ikke fungerer, det vil si et system som ikke sikrer den ansattes profesjonalitet og at enkeltpersoner innehar for mye ansvar og makt.
Innføring av en tilsynsform der dette kan måles og kontrolleres vil ikke bare beskytte barn og foresattes rettigheter, det vil også beskytte alle de ansatte som gjør en god jobb, mot kritikk, mistenkeliggjøring og risiko ovenfor til brukerne av tjenesten og allmennheten.
Jeg har fått tilbakemeldinger som viser at denne saken ikke beror på et enkelttilfelle. Det kan være like vanskelig for den enkelte ansatte å bli hørt oppover i systemet som det er for foresatte. Jeg ønsker et system som gir rom for at den enkelte kan stille spørsmål ved og ta opp ting som ikke fungerer innen egen etat.
Etter avisartikkelen forrige uke, har jeg mottatt personlig beklagelse både over telefon og skriftlig fra ledelsen i Lister Barnevernstjeneste, noe jeg setter stor pris på, og jeg håper at dette har blitt beklaget også ovenfor familien som ble utsatt for undersøkelser på bakgrunn av en usann anonym bekymringsmelding.
I samtalen med Barnevernstjenesten ble jeg overrasket over at heller ikke de vet hvem som står bak anonyme bekymringsmeldinger?? Jeg har forståelse for at det må være mulig for å sende en anonym bekymring, men når Barnevernet selv ikke vet hvem som står bak den anonyme meldingen, finnes det heller ingen person som kan ansvarliggjøres, når det i ettertid viser seg at den er falsk og fremsatt for å trakassere eller skade enkeltpersoner. Muligheten for å fremsette en fiktiv anonym bekymringsmelding rammer da ikke bare familien den fremsettes mot, men også Barnevernstjenesten, da oppfølging og undersøkelse av denne, frarøver verdifull tid og ressurser som trenger for å følge opp reelle bekymringer av barn som lider under alvorlig omsorgssvikt. Barnevernet må etter min mening ha et navn å vise til, og en mulighet for å politianmelde, når det i ettertid viser seg at personer bevisst har løyet for å skade andre personer og hindre Barnevernstjenesten i sitt arbeid. På denne måten vil en ikke bare frigjøre tid og ressurser i Barnevernstjenesten, men også frigjøre etaten for eventuelle mistanker om at disse kan være fabrikkert internt.

Takker for alle gode tilbakemeldinger jeg har fått etter avisartikkelen. Denne saken har også fått bred støtte i Agder Venstre, og partiet har sendt en bekymringsmelding til Fylkesmannen i Vest-Agder, med utgangspunkt i Fylkesmannens tilsynsrapport for Barnevernstjenestene i Vest-Agder.

Jeg et takknemlig for gode råd og forslag til hvordan det offentlige hjelpetilbudet kan bli bedre for innbyggerne, og jeg er sikker på at Lister Barnevernstjeneste og Listerrådet også vil motta alle forslag med takk. Jeg oppfordrer derfor til at dere tar kontakt, gjerne med meg, men også med din kommune, dine folkevalgte og administrasjonen i din kommune. Del erfaringer og kom med forbedringsforslag. Send gjerne brev til Fylkesmannen og Fylkesordføreren i Vest-Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**