Privat forslag fra Kjell Veivåg (V): Hovedstadsjubileet i 2014

I 1314 besluttet Håkon V at Oslo skulle være Norges hovedstad i og med at prosten i Mariakirken ble utnevnt til kansler for evig tid. Den nyutnevnte kansleren fikk oppgaven med å bevare kongens segl og være fremste mann i et riksråd. Med denne handlingen flyttet kongen hovedstadsfunksjonen fra Bergen til Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres bystyregruppe er klar over at enkelte historikere vil ha innvendinger mot et slikt jubileum, blant annet fordi Oslo bare fungerte som hovedstad i en kort periode før vi gikk inn i «dansketiden» og all makt ble flyttet til København. Det er imidlertid ført en solid dokumentasjon for at 1314 er det året da Oslo ble hovedstad. Vi viser i denne sammenheng spesielt til artikler skrevet av forsker Petter B. Molaug og cand.phil. Hege Roaldset.

Venstres bystyregruppe mener på denne bakgrunn det er riktig å markere Oslos 700-års jubileum som hovedstad i 2014. Det vil også være et viktig bidrag i forhold til å styrke kunnskapen om byens historie og til å knytte identitet til byens historiske områder. Vi vil derfor foreslå at byrådet snarest tar initiativ til å etablere en hensiktsmessig organisasjon for dette formålet.

Venstres bystyregruppe er selvsagt klar over at hovedstadsjubileet faller sammen med 200-års markeringen for grunnloven. Det er en begivenhet som naturligvis vil få stor oppmerksomhet i 2014, men vi mener at dette i seg selv ikke er noen grunn til å la være å markere hovedstadsjubileet.

Venstre bystyregruppe minner om de store oppgavene som venter når det gjelder opprustning av Middelalderbeltet. Da Oslo bystyre vedtok å reetablere Oslo torg i 2010, var det nettopp for å knytte sammen Minneparkene og Middelalderparken og derigjennom å sørge for tydeligere markering av Oslos historiske områder. Jubileet i 2014 er en utmerket anledning til å sluttføre arbeidet med torget, noe som vil bidra til å styrke Middelalderbyen og til å knytte den sammen med den nye byen i Bjørvika.

Forslag fra Kjell M. Veivåg på vegne av Venstre:

Byrådet bes igangsette arbeidet med å planlegge markeringen av hovedstadsjubileet i 2014, og så snart som mulig orientere bystyrets organer om hvordan dette arbeidet vil bli organisert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**